بایگانی‌ها

نگاهی چند جانبه به نقش اطلاعات نادرست در جامعه بلغارستان

کسب‌وکارهای نوپا:سمینار نگاهی چند جانبه به نقش اطلاعات نادرست در جامعه بلغارستان برگزار شد.این رویداد در هفته گذشته در صوفیه برگزار شد و کارشناسانی را که در زمینه های مختلف کار می کنند گرد هم آورد نگاه چند جانبه ، پروژه ضد اطلاعات نادرست، پاناروپایی به رهبری Euro Advance، گام بعدی یک سمینار آموزنده برای عموم مردم بود که در رویداد سال ۲۰۲۰ برگزار شده بود؛در صوفیه (بلغارستان)، گام بعدی را برداشت، این نشست با عنوان تخصصی «خود را در برابر اخبار جعلی مصون سازید»، از حضور طیف وسیعی از کارشناسان و حمایت IAB بلغارستان و شهرداری صوفیه برخوردار شد. بویان توموف، رئیس Euro Advance و نیکولا میلادینوف، مسئول مطبوعات و رسانه‌ها در نمایندگی کمیسیون اروپا در صوفیه، صبح این رویداد را با سخنان خوشامدگویی آغاز کردند و اشاره کردند که بر این سمینار چگونه نقش موثری بربخش مدنی اروپاخواهد داشت.البته نهادها در مبارزه معاصر علیه اطلاعات نادرست کمیسیون اروپا نمی خواهند سانسورچی باشند که بگوید چه کسی و چه چیزی باید ساکت شود. کارشناسان سمینار می گویند:ما باید به زندگی با دروغ عادت کنیم، زیرا این یک روند طبیعی در یک جامعه دموکراتیک است. ما می‌خواهیم به جامعه ابزاری برای یادگیری و مصونیت دادن به خود بدهیم تا قطب‌نمای اخلاقی برای هدایت خود در برابر دروغ داشته باشد. دارایی بلغارستان جامعه مدنی آن است که به ایجاد دستورالعمل کمک می کند. کمیسیون می تواند به طور غیرمستقیم با کمک مالی از این تلاش ها حمایت کند.

سخنان او به خوبی نشان می دهد که چه چیزی اطلاعات نادرست را به چنین تهدیدی موذیانه برای دموکراسی تبدیل می کند و چرا مقاومت در برابر آن، ایستادگی و ریشه کن کردن آن بسیار دشوار است. در واقع، ریشه‌کن کردن آن احتمالاً یک کار آرمان‌شهری باقی می‌ماند، به همین دلیل است که ارتقا و تقویت مهارت‌های افراد برای مقاومت در برابر اثرات اطلاعات نادرست، جایی است که در بلندمدت باید تمرکز شود. آ

سمینار نگاه چند جانبه شامل دو بخش بود. اولین مورد از این دو پنل تخصصی برگزار شد که در آن کارشناسانی که در حوزه های مختلف کار می کنند فرصت ارائه کار و ابتکارات خلاقانه خود را داشتند، آنها متعهد می شوند تا اطمینان حاصل کنند که جوانان امروز برای چالش های اطلاعاتی فردا آماده هستند. پروفسور Miglena Temelkova، دکترا، رئیس دانشگاه مخابرات و پست (UTP) در صوفیه، آنچه را که این موسسه آموزشی با سنت های طولانی برای آموزش دانشجویان در زمینه فناوری و اطمینان از رقابتی ماندن آنها در بازار کار انجام می دهد ارائه کرد. آینده و چالش های اطلاعات نادرست از نظر او پاسخ آموزش بین رشته ای است. به عنوان مثال، پروفسور تملکوا برنامه درسی UTP را به نمایش گذاشت که اکنون شامل برنامه هایی مانند کارشناسی ارشد در فناوری های اجتماعی دیجیتال است که آموزش رسانه را با آموزش مهندسی ترکیب می کند. این امر بر اهمیت آمادگی متخصصان فردا برای مقابله با اطلاعات نادرست، صرف نظر از اینکه در چه زمینه ای فعالیت می کنند، تأکید می کند.

ایسکرا جانابتسکا به عنوان نقطه مقابل، یا بهتر بگوییم افزودنی بر ایده های غنی سازی محیط آموزشی، پلتفرم بلغاری Knigovishte را ارائه کرد که او یکی از بنیانگذاران آن است. این ابزار خواندن و تفکر انتقادی را در میان کودکان خردسال از طریق گیمیفیکیشن ترویج می کند. ابتکار جدیدی به نام Vijte (یا «نگاه کن!») مرتبط با این موضوع است که اخبار مهمی را به زبانی قابل درک بهتر به کودکان ارائه می دهد. هدف هر دو پلتفرم این است که عادتی را در زندگی روزمره کودکان ایجاد کنند که نه تنها بخوانند، بلکه توجه آنها را بر محتوایی که مصرف می کنند متمرکز کنند و درک کنند که می تواند تفاوت های ظریف زیادی در آنچه نوشته یا گفته می شود وجود داشته باشد.

پانل دوم سمینار نگاه چند جانبه بر راه‌حل‌ها و فناوری‌های عملی در برابر اطلاعات نادرستی که امروزه ما را احاطه کرده است، متمرکز شد. بدون تغییر و انتظار، بحث در اینجا بلافاصله به سمت نقش رسانه های اجتماعی و هوش مصنوعی (AI) در زندگی روزمره ما تبدیل شد. در بلغارستان، رسانه های اجتماعی به عنوان منبع اطلاعات جایگزین رسانه های سنتی شده اند. انواع خاصی از رویدادها مانند واکسن‌های کووید، اعتراضات ضد کووید، جنجال تعطیلات عمومی ملی بلغارستان، و بحث‌هایی در مورد حمایت از اوکراین، همگی منجر به افزایش علاقه به فیس‌بوک به‌عنوان یک رسانه اطلاعاتی شد که از آن زمان تاکنون فروکش نکرده است.

نیکولا تولچکی، بنیانگذار Data for Good و Ontotext اظهار داشت. به گفته وی، علیرغم قصد اعلام شده آنها برای خدمت به عنوان بسترهای گسترده برای بیان آزاد، رسانه های اجتماعی در واقع به ایجاد خطوط جدایی سخت بین گروه های مختلف مردم – ایجاد اتاق های پژواک کمک کرده اند. این را می‌توان به ماهیت الگوریتم‌ها نسبت داد، که از نظر سیاسی بی‌طرف هستند اما به محتوای رادیکال با سرعت بیشتری به اشتراک گذاشته می‌شوند. کاری که تامین کنندگان اطلاعات نادرست انجام می دهند تبدیل شدن به متخصصانی است که می دانند چگونه الگوریتم ها و واکنش های عمومی را دستکاری کنند.

این سمینار با کارگاهی به رهبری وسیسلاوا آنتونوا، دکترا، مدرس دانشگاه اقتصاد ملی و جهانی (UNWE)، که ابزارهای آسان برای استفاده را در دسترس همه کسانی که امروز علاقه مند به اضافه کردن کمک اضافی به تجربه مصرف محتوای خود هستند، به پایان رسید.

گروه آموزش

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه