بایگانی‌ها

چگونه یک برند را ثبت کنیم؟

کسب‌وکارهای نوپا:چگونه یک برند را ثبت کنیم؟برای نشان دادن اهمیت ثبت برند می‌توان اینگونه گفت که شما به عنوان یک مؤسس شرکت و یا تولید کننده محصول مشخصی مدت زیادی است به فعالیت می‌پردازید. در گذشت سال‌ها فعالیت و داشتن عملکرد مناسب و هم رده با بازار رقابتی، در بخش‌های مختلف از جمله بازاریابی، تبلیغات، کیفیت کالاها، محصولات و یا خدمات خود داشته‌اید. با توجه به رقابت زیاد در حوزه کاری، با ثبت برند تجاری خود این امکان را به سودجویان نمی‌دهید تا از برند شما سو استفاده کنند.

در صورت به ثبت نرساندن برند خود، ممکن است دسترنج سال‌ها فعالیت و تلاش و کوشش و اعتبار محصولات، کالاها و خدمات شما را به نام خود استفاده کنند. یا حتی اقدام به ثبت برند و ثبت علامت تجاری شما نمایند. در چنین شرایطی متأسفانه شما نمی‌توانید به حمایت‌های قانونی خیلی امیدوار باشید. براساس ماده ۲ قانون اداره ثبت و علائم و اختراعات یک برند یا علامت تجاری تا زمانی به ثبت نرسد کسی حق انحصار آن را ندارد و زمانی به ثبت رسانده شود، حق استعمال انحصاری آن متعلق به او خواهد بود.

مدارک لازم جهت ثبت برند چیست؟

با توجه به این که برند شما یک برند حقیقی است یا یک برند حقوقی مدارک متفاوتی برای اسکن و بارگذاری در سایت ثبت اسناد و املاک کشور مورد نیاز است. در این جا لازم به توضیح است که برند حقیقی در واقع برندی است که به نام یک شخص ثبت می‌شود و برند حقوقی برندی است که به نام یک شرکت به ثبت خواهد رسید.

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی عبارتند از:

کپی شناسنامه

کپی کارت ملی

کپی مجوز فعالیت شامل جواز تأسیس، پروانه‌ی بهره برداری، پروانه‌ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی.

لازم به ذکر است در صورتی که نشان تجاری شما شامل حروف لاتین باشد لازم است اقدام به دریافت کارت بازرگانی کرده و کپی کارت بازرگانی خود را نیز در سایت قرار دهید.

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی عبارتند از:

کپی شناسنامه

کپی کارت ملی

کپی روزنامه‌ی تأسیس و آخرین تغییرات شرکت (نباید بیش‌تر از دو سال از آخرین تغییرات شرکت گذشته باشد.)

کپی مجوز فعالیت شامل جواز تأسیس، پروانه‌ی بهره برداری، پروانه‌ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی

لازم به ذکر است در صورتی که نشان تجاری شما شامل حروف لاتین باشد لازم است اقدام به دریافت کارت بازرگانی کرده و کپی کارت بازرگانی خود را نیز در سایت قرار دهید.

مراحل و شرایط ثبت برند در ایران

۱. انتخاب نام برند

این نام نباید توسط تولید کننده محصول یا شرکتی ثبت باشد. قابلیت ثبت داشته باشد. یعنی جزو نام‌هایی که قابلیت ثبت ندارند، نباشد. در ادامه این دسته از نام‌ها ذکر خواهیم کرد.

۲. استعلام نام قبل از ثبت

اگر قبل از اقدام در سامانه، از نام انتخابی خود استعلام نگیرید ممکن است پس از صرف زمان و هزینه‌ای که برای انجام مراحل بعدی می‌کنید با اخطار رد برند متوجه مشابهت در آن شوید که در این صورت هم وقت و هم انرژی و هزینه خود را به هدر داده‌اید.

۳. چاپ آگهی ثبت برند در روزنامه رسمی

انتشار آگهی تقاضای ثبت علامت تجاری یا لوگو در روزنامه رسمی ایران، پس از پیگیری‌های لازم و بررسی اظهارنامه شما و عدم مشکل در پرونده، صورت می‌گیرد. با پرداخت هزینه تعیین شده برای روزنامه رسمی در آگهی نوبت اول بازه ای بین ۵ تا ۷ روز کاری زمان بر است.

دلیل انتشار این روزنامه این است که اگر شخص یا شرکتی نسبت به برند تجاری شما اعتراض داشته باشد، می‌تواند از طریق پیگیری‌های لازم آن را ابلاغ کند. در غیر این صورت نیز شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌های مثل حق ثبت، روند نهایی ثبت برند خود را تکمیل نمایید.

۴- مراجعه به سامانه مالکیت معنوی

با گذشت بازه زمانی ۳۰ روزه از آگهی منتشر شده شما در روزنامه رسمی، در صورتی که هیچگونه اعتراضی نسبت به ثبت برند و لوگو شما وجود نداشته باشد، اظهارنامه شما تأیید شده و از طریق پیامک به تلفن همراه شما اطلاع داده خواهد شد. شما پس از مشاهده پیامک ارسال شده می‌توانید با مراجعه به اداره مالکیت معنوی شهر یا استان خود، برای پیگیری تشکیل پرونده اعلام آمادگی کنید. پیش از مراجعه به این سامانه کلیه مدارک مورد نیاز را همراه داشته باشید تا با مشکلی مواجه نشوید.

۵-پ یگیری و پرداخت هزینه حق ثبت علامت تجاری

با مراجعه به اداره مالکیت معنوی و تحویل مدارک لازم، می‌توانید در سامانه ثبت برند هزینه حق ثبت را پرداخت نمائید که این هزینه بر اساس تعداد طبقات برند، حقیقی و حقوقی بودن مشخص می‌شود. برند حقیقی هزینه کمتری به نسبت حقوقی داشته و به صورت میانگین هر اضافه طبقه برند ۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. البته این تعرفه‌ها ممکن است تغییر کند.

۶- پرداخت هزینه روزنامه رسمی در نوبت دوم

انتشار آگهی در روزنامه رسمی به یک نوبت خلاصه نمی‌شود و شما باید پس از پیگیری مراحل ذکر شده، اقدام به انتشار آگهی ثبت برند تجاری نمائید. در این آگهی اطلاعات تکمیلی درباره اسم برند، طبقات برند و مشخصات کلی ذکر می‌شود.

سامانه آنلاین ثبت برند آسان ثبت

با توجه به اهمیت همگامی با پیشرفت عصر حاضر و جلوگیری از مشکلات پیش رو در جهت ثبت برند؛ اگر نیاز به اطلاعات بیشتر برای ثبت برند خود دارید می‌توانید با مشاوران آسان ثبت تماس حاصل فرمائید. در صورت نیاز و نداشتن زمان برای انجام کارهای ثبتی خود می‌توانید این پروسه را به تیم با تجربه آسان ثبت بسپارید تا تمامی کارهای شما بصورت قانونی و در کمترین زمان صورت گیرد.

هزینه ثبت برند چقدر است؟

هزینه لازم برای ثبت اظهارنامه برند بر اساس اینکه تعداد طبقات چه قدر است و چه میزان کالایی در آن درج شده است و همچنین اختصاص این برند به اشخاص حقیقی و یا حقوقی متفاوت است.

پرداخت حق الثبت برند

پس از تأیید ثبت علامت تجاری و تحویل اصل مدارک یا کپی برابر اصل آن به اداره، در سامانه ثبت برند به شما اجازه داده می‌شود که حق الثبت را پرداخت کنید.

هزینه حق الثبت برای یک طبقه به شرح زیر است:

ثبت برند حقیقی ۱۲۰ هزار تومان + هر طبقه اضافه ۱۰ هزار تومان

ثبت برند حقوقی ۲۴۰ هزار تومان + هر طبقه اضافه‌تر ۲۰ هزار تومان

یعنی اگر شما یک برند شخصی را در ۳ طبقه ثبت می‌کنید هزینه حق الثبت آن اینگونه محاسبه می‌شود.

120 هزار تومان ( به ازای یک طبقه پایه ) + ۲۰ هزار تومان ( دو طبقه اضافه‌تر ) در مجموع ۱۴۰ هزار تومان برای ۳ طبقه.

هزینه لازم برای آگهی تقاضای ثبت برند

زمانی که اظهارنامه مربوطه توسط کارشناسان اداره مالکیت مورد بررسی قرار بگیرد و ثبت آن بلامانع در نظر گرفته شود باید برای ثبت آگهی در روزنامه اقدام کرد.

پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت دوم

پس از پرداخت شدن حق الثبت، اشخاص می‌توانند برای اعلام نهایی به عموم مردم، نوبت دوم آگهی را چاپ کنند. در صورتی که وکیل دادگستری به عنوان شخص دریافت کننده گواهی ده ساله شما باشد باید مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به عنوان حق التمبر به او پرداخت شود.

گروه آموزش

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه