بایگانی‌ها

استارت آپها و شرکت‌های دانش بنیان اساس رونق اقتصادند

کسب‌وکارهای نوپا:استارت آپها و شرکت‌های دانش بنیان ارزش افزوده فراوانی دارند و بخشی از گره‌های اقتصادی و اجتماعی را باز می‌کنند. اما آنطور که باید این ضرورت‌ها توجهی نمی‌شود. نخبگان و کارآفرینان جوان ایرانی که به سمت راه‌اندازی کسب و کارهای نوین رفته‌اند با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند.
اگر در بخش دانش بنیان دانشگاه ها تغییر اساسی و توجه ویژه صورت گیرد زمینه جدیدی برای آغاز مشاغل جدید خواهد بود. با این اتفاق اکثر افراد دانش‌آموخته و تحصیل کرده در این بخش ها شاغل می شوند و بسیاری از این شغل ها می تواند در بستر مشاغل دانش بنیان شکل بگیرد.
برای دستیابی به رشد پایدار، ثبات و پایداری بازار کار، باید تولیدات و بازار و کسب و کار مبتنی بر دانش باشد. مسئله دانش بنیان موضوع جدی است. اگر بخواهیم بخش خصوصی را شکل دهیم راهی نداریم جز اینکه کارآفرینان و بخش خصوصی و مردم در بازار کار نقش آفرین باشند.


عدم توجه به ظرفیت استارت آپها و شرکتهای دانش بنیان باعث می‌شود تا این ظرفیت‌های اقتصادی به فکر مهاجرت بیفتند. چرا که می‌دانند در کشورهایی اروپایی، کانادا و… امکانات فراوانی را ایجاد کرده‌اند و از این جوانان استقبال می‌شود.
بنابراین نگرانی‌های مهاجرتی فقط متوجه کارجویان، فراغ التحصیلان و جوانان نیست که در حال خروج از کشورند، بلکه سرمایه‌های ایرانی در حوزه کسب و کار و صاحبان استارتاپ‌ها هم به قکر مهاجرت از ایران هستند. بخشی از این مهاجرت ناشی از استقبال کشورهای دیگر است. اما بخش مهم‌تر این مهاجرت‌ها به دلیل سوءمدیریت‌ها و اشتباهات مسوولان است که برخوردهای سلبی در مواجهه با این نوع کسب و کارها دارند.
شرکتهای دانش بنیان و استارت آپها ظرفیت های جدیدی در ایجاد اشتغال هستند. بازار کار با دانش بنیان ها متحول و پتانسیل ایجاد اشتغال افزایش خواهد یافت. بخش دانش بنیان در دانشگاه ها باید تقویت شده و ظرفیت ها در این بخش توسعه پیدا کند. در همین راستا متناسب با شرایط و تغییر تکنولوژی که موجب توسعه بازار کار و بالا رفتن بهره وری می شود، می توان مشاغل جدید هم تعریف کرد.

گروه آموزش

احسان محرابی

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه