بایگانی‌ها

نمایشگاه جهانی پاریس آغاز عصر جدید فناوری و کارآفرینی

کسب‌وکارهای نوپا:وقتی نمایشگاه جهانی پاریس به مدت هفت ماه در سال ۱۹۰۰میلادی،برگزار شد ۵۰ میلیون نفر برای شرکت در نمایشگاه جهانی به نام اکسپوزسیون اونیورسال در پاریس ازدحام کردند و از جاذبه‌های متنوعی از نمایش نور الکتریکی گرفته تا تماشای کاخ پتی لذت بردند.

نمایشگاه جهانی پاریس در سال ۱۹۰۰میلادی شگفتی هایی را معرفی کرد که در آغاز قرن بیستم ،آینده زندگی مردم را شکل می دادند. پنجاه میلیون بازدیدکننده از نمایشگاه جهانی دیدن کردند و ماشین‌های پرنده و سایر اختراعات و معماری‌هایی که قرن جدید را رقم میزد را به تماشا نشستند. از جمله مصنوعات عبارت بودند از:چرخ و فلک Grande Roue، موتورهای دیزلی، فیلم‌های ناطق، پله‌های برقی، و اولین ضبط صوت مغناطیسی .

درنمایشگاه ۱۹۰۰ پاریس با بیش از ۸۳ هزار غرفه دار بیشترین مشارکت را در بین هر نمایشگاهی داشت. اما مهمتر از همه آنکه ، این نمایشگاه شهرت پاریس به عنوان شهر پیشرو در عصر مدرن تضمین کرد. پاریس به دنیا نشان داد که در ارایه نوآوری های تکنولوژیکی پیشتاز است.

نمایشگاه جهانی ۱۹۰۰ پنجمین نمایشگاهی بود که در پاریس برگزار شد. فرآیند سازماندهی این نمایشگاه نیز از اوایل سال ۱۸۹۲آغاز شد و نمایشگاه در مقیاسی بسیار بزرگتر از نمایشگاه های قبلی بود. همزمان با این نمایشگاه، این شهر میزبان دومین بازی های المپیک دوران مدرن نیز بود که اولین بازی هایی بود که در خارج از یونان برگزار شد. اگرچه مقیاس آن رقابت بسیار کوچکتر از امروز بود، اما با این حال بازی های المپیک ابعاد بزرگتری به نمایشگاه بخشید.برای نمایشگاه ساختمان‌های جدیدی ساخته شدند (به‌ویژه کاخ بزرگ و پتی کاخ)، مکان‌های قبلی گسترش یافتند . کاخ بزرگ و پتی، در طرف دیگر رودخانه سن طولانی شد. برج ایفل به همین مناسبت با رنگ زرد رنگ آمیزی شد. همچنین جاذبه‌های جدید زیادی وجود داشت: از «رولان‌های تروتوار» که در مسیرهای پیاده‌روی بازدیدکنندگان را از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌بردند تا گراند رو، درب ورودی عظیم و قصر برق. بازدیدکنندگان می‌توانستند از ساخته های هنری و صنعتی متعددی دیدن کنند. بدین ترتیب نمایشگاه‌ جاذبه‌های متنوعی را شامل تکنیک‌ها و فناوری‌های مدرن ارایه کرده است. با وجود این مجموعه ای از رویدادها، نمایشگاه ها و امکانات سرگرمی، نمایشگاه جهانی ۱۹۰۰ موفقیت مالی نداشت. افراد کمتری نسبت به برنامه‌ریزی برگزارکنندگان در آن شرکت کردند، از طرف دیگر قیمت بلیت ورودی بسیار بالا بود و برای ورود به بسیاری از جاذبه‌های نمایشگاه باید دوباره پول پرداخت میشد.

دروازه یادبود (طاق پیروزی) در میدان کنکورد، در ورودی شرقی نمایشگاه قرار داشت. در بالای دروازه مجسمه ای به نام “la Parisienne” (طراحی شده توسط مجسمه ساز Moreau-Vauthier) قرار داشت که در آن زمان انتقادات زیادی را برانگیخت و برخی به آنچه به عنوان ابتذال او می دیدند اعتراض کردند. این دروازه که توسط معمار و طراح René Binet طراحی شده بود، به دلیل شباهت آن به اجاق‌ها از برندی به همین نام، “la Salamandre” نام گرفت – طراحی اجاق‌های مورد بحث دارای انحناها و پیچش‌های مشابهی بود.

کاخ بزرگ و پتی با طرحی سنتی و کلاسیک ساخته شده‌بودند، به‌ویژه دومی که نمای سنگی کلاسیک‌تری با ستون‌های یونی و ایوانی بزرگ ارائه می‌کرد. اگرچه این دو ساختمان توسط معماران مختلف طراحی شده بودند، سبک و نماهای آنها مشابه بود. این دو ساختمان که در دو طرف پل الکساندر سوم ساخته شده اند، برای نمایشگاه جهانی سال ۱۹۰۰ طراحی شدند، اما برخلاف اکثر غرفه ها، آنها سازه های موقتی نبودند. چارلز ژیرو پتی کاخ را به طور کامل طراحی کرد و بر چندین معمار دیگر با ایده کاخ بزرگ نظارت داشت. کاخ بزرگ نوآورانه‌تر و از نظر سبک بدیع‌تر از پتی کاخ بود، زیرا نمای سنگی کلاسیک را با سازه‌های آهنی هنر نو و پانل‌های شیشه‌ای ترکیب می‌کرد. مشکلات فنی زیادی با این بنا به وجود آمد، زیرا پایه های آن باید تقویت می شد و حفظ گنبد دشوار بود. در طول نمایشگاه جهانی ۱۹۰۰، هر دو ساختمان میزبان نمایشگاه های هنری بودند.

یکی از دیگر جاذبه‌های اصلی این نمایشگاه، کاخ الکتریکی بود که ساختمانی کاملاً روشن و تزئین شده با لامپ‌های برق بود. داخل کاخ دارای سیستم آینه ای بود که چشم بازدید را واقعاً خیره می کرد و منابع نور را به شیوه ای خیره کننده چند برابر می کرد. بازدیدکنندگان همچنین می توانستند در نمایش های آب و نور در شب شرکت کنند.

اگرچه نمایشگاه جهانی ۱۹۰۰ بزرگترین و باشکوه ترین نمایشگاه جهانی پاریس بود که تاکنون برگزار شده بود.پاریس تا سال ۱۹۳۷ میزبان هیچ نمایشگاه جهانی دیگری نبود و تا آن زمان بسیاری از خوش بینی ها و اشتیاق ها در مورد پیشرفت تکنولوژیک فرانسه به عنوان  ایده آل یک جامعه جهانی از بین رفته بود.

گروه آموزش

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه