کسبوکارهای نوپا: مطابق قانون اثر فلین بچه های امروزی در انجام مشاغل سخت موفق ترند.اما اثر فلین چیست؟ احتمالاً شنیدهاید که کسانی از وضعیت «بچههای امروزی» ابراز تاسف میکنند و اینکه نسلهای کنونی به اندازه نسلهای قبل باهوش نیستند. با این حال، روانشناسانی که هوش را مطالعه می کنند دریافته اند که پشتیبانی زیادی برای این ایده وجود ندارد. در عوض، ممکن است در واقع عکس آن درست باشد. محققانی که روی اثر فلین مطالعه میکنند دریافتهاند که نمرات تستهای IQ در واقع در طول زمان بهبود یافته است. در این گزارش، بررسی خواهیم کرد که اثر فلین چیست،و برخی توضیحات احتمالی برای آن، و آنچه در مورد هوش انسان به ما می گویدنیز ارایه می شود.
تاریخچه اثر فلین
اثر فلین که برای اولین بار در دهه ۱۹۸۰توسط محقق جیمز فلین توصیف شد، به این یافته اشاره دارد که در قرن گذشته نمرات تستهای IQ افزایش یافته است. محققانی که این اثر را مطالعه می کنند، حمایت گسترده ای از این پدیده کرده اند. یک مقاله
کسبوکارهای نوپا: مطابق قانون اثر فلین بچه های امروزی در انجام مشاغل سخت موفق ترند.اما اثر فلین چیست؟ احتمالاً شنیدهاید که کسانی از وضعیت «بچههای امروزی» ابراز تاسف میکنند و اینکه نسلهای کنونی به اندازه نسلهای قبل باهوش نیستند. با این حال، روانشناسانی که هوش را مطالعه می کنند دریافته اند که پشتیبانی زیادی برای این ایده وجود ندارد. در عوض، ممکن است در واقع عکس آن درست باشد. محققانی که روی اثر فلین مطالعه میکنند دریافتهاند که نمرات تستهای IQ در واقع در طول زمان بهبود یافته است. در این گزارش، بررسی خواهیم کرد که اثر فلین چیست،و برخی توضیحات احتمالی برای آن، و آنچه در مورد هوش انسان به ما می گویدنیز ارایه می شود.
تاریخچه اثر فلین
اثر فلین که برای اولین بار در دهه ۱۹۸۰توسط محقق جیمز فلین توصیف شد، به این یافته اشاره دارد که در قرن گذشته نمرات تستهای IQ افزایش یافته است. محققانی که این اثر را مطالعه می کنند، حمایت گسترده ای از این پدیده کرده اند. یک مقاله
تحقیقاتی که توسط روانشناس لیزا تراهان و همکارانش منتشر شد، نتایج سایر مطالعات منتشر شده (که در مجموع شامل بیش از ۱۴۰۰۰ شرکت کننده بود) را ترکیب کرد و نشان داد که نمرات IQ واقعاً از دهه ۱۹۵۰ افزایش یافته است. اگرچه محققان برخی استثناها را مستند کرده اند، اما نمرات IQ به طور کلی در طول زمان افزایش یافته است.همچنین تراهان و همکارانش مشاهده کردند، “وجود اثر فلین به ندرت مورد بحث قرار می گیرد.”
چرا اثر فلین رخ می دهد؟
محققان چندین نظریه برای توضیح اثر فلین ارائه کرده اند. یک توضیح مربوط به بهبود سلامت و تغذیه است. به عنوان مثال، قرن گذشته شاهد کاهش مصرف سیگار و الکل درهنگام بارداری، قطع استفاده از رنگ های مضر سربی، بهبود در پیشگیری و درمان بیماری های عفونی و بهبود تغذیه بوده است. همانطور که اسکات بری کافمن برای Psychology Today می نویسد: «اثر فلین یادآوری می کند که وقتی به مردم فرصت های بیشتری برای پیشرفت می دهیم، افراد بیشتری موفق می شوند.
به عبارت دیگر، اثر فلین میتواند تا حدی ناشی از این واقعیت باشد که در طول قرن بیستم، ما شروع به پرداختن به بسیاری از مسائل بهداشت عمومی کردهایم که باعث میشد افراد در نسلهای قبلی نتوانند به پتانسیل کامل خود دست یابند.
توضیح دیگر برای اثر فلین مربوط به تغییرات اجتماعی است که در قرن گذشته در نتیجه انقلاب صنعتی رخ داده است. در یک سخنرانی در TED، فلین توضیح میدهد که دنیای امروز «دنیایی است که در آن باید عادتهای ذهنی جدید ایجاد کنیم». فلین دریافته است که نمرات IQ در سوالاتی که از ما میخواهند شباهتهایی بین چیزهای مختلف پیدا کنیم، و انواع انتزاعیتر از حل مسئله – که هر دو چیزهایی هستند که در دنیای مدرن باید بیشتر انجام دهیم، سریعتر افزایش یافته است.
جامعه امروزی
چندین ایده برای توضیح اینکه چرا جامعه مدرن ممکن است منجر به نمرات بالاتر در تست های هوشی شود، ارائه شده است. به عنوان مثال، امروزه، بسیاری از ما مشاغل سخت فکری داریم. مدارس نیز تغییر کرده اند: در حالی که آزمونی در مدرسه در اوایل دهه ۱۹۰۰ ممکن است بیشتر بر حفظ کردن متمرکز باشد، آزمون اخیر ممکن است بیشتر بر توضیح دلایل چیزی متمرکز باشد. علاوه بر این، امروزه افراد بیشتری احتمالاً دبیرستان را تمام کرده و به دانشگاه میروند. اندازه خانواده معمولاً کوچکتر است، و پیشنهاد شده است که این ممکن است به کودکان اجازه دهد تا در هنگام تعامل با والدین خود، لغات واژگان جدیدی را یاد بگیرند. حتی پیشنهاد شده است که سرگرمی هایی که ما از آن استفاده می کنیم امروزه پیچیده تر است. تلاش برای درک و پیشبینی نکات داستانی در یک کتاب مورد علاقه یا درام تلویزیونی ممکن است در واقع ما را باهوشتر کند.
از مطالعه اثر فلین چه چیزی می توانیم بیاموزیم؟
اثر فلین به ما می گوید که ذهن انسان بسیار سازگارتر و انعطاف پذیرتر از آن چیزی است که فکر می کردیم. به نظر می رسد که برخی از الگوهای تفکر ما لزوماً ذاتی نیستند، بلکه چیزهایی هستند که از محیط خود می آموزیم. هنگامی که در معرض جامعه صنعتی مدرن قرار می گیریم، به شیوه های متفاوتی نسبت به اجدادمان درباره جهان فکر می کنیم.
مالکوم گلدول هنگام بحث درباره اثر فلین در نیویورکر می نویسد: «اگر چیزی باشد که I.Q. اندازهگیری تستها میتواند آنقدر در یک نسل متفاوت شود، نمیتواند آنقدر تغییرناپذیر باشد و آنقدرها هم ذاتی به نظر نمیرسد.» به عبارت دیگر، اثر فلین به ما میگوید که ضریب هوشی ممکن است در واقع آن چیزی نباشد که ما فکر میکنیم: به جای اینکه معیاری برای سنجش هوش طبیعی و ناآموخته باشد، چیزی است که میتواند توسط تحصیلاتی که دریافت میکنیم و جامعهای که در آن زندگی میکنیم شکل بگیرد.
گروه آموزش
تحقیقاتی که توسط روانشناس لیزا تراهان و همکارانش منتشر شد، نتایج سایر مطالعات منتشر شده (که در مجموع شامل بیش از ۱۴۰۰۰ شرکت کننده بود) را ترکیب کرد و نشان داد که نمرات IQ واقعاً از دهه ۱۹۵۰ افزایش یافته است. اگرچه محققان برخی استثناها را مستند کرده اند، اما نمرات IQ به طور کلی در طول زمان افزایش یافته است.همچنین تراهان و همکارانش مشاهده کردند، “وجود اثر فلین به ندرت مورد بحث قرار می گیرد.”
چرا اثر فلین رخ می دهد؟
محققان چندین نظریه برای توضیح اثر فلین ارائه کرده اند. یک توضیح مربوط به بهبود سلامت و تغذیه است. به عنوان مثال، قرن گذشته شاهد کاهش مصرف سیگار و الکل درهنگام بارداری، قطع استفاده از رنگ های مضر سربی، بهبود در پیشگیری و درمان بیماری های عفونی و بهبود تغذیه بوده است. همانطور که اسکات بری کافمن برای Psychology Today می نویسد: «اثر فلین یادآوری می کند که وقتی به مردم فرصت های بیشتری برای پیشرفت می دهیم، افراد بیشتری موفق می شوند.
به عبارت دیگر، اثر فلین میتواند تا حدی ناشی از این واقعیت باشد که در طول قرن بیستم، ما شروع به پرداختن به بسیاری از مسائل بهداشت عمومی کردهایم که باعث میشد افراد در نسلهای قبلی نتوانند به پتانسیل کامل خود دست یابند.
توضیح دیگر برای اثر فلین مربوط به تغییرات اجتماعی است که در قرن گذشته در نتیجه انقلاب صنعتی رخ داده است. در یک سخنرانی در TED، فلین توضیح میدهد که دنیای امروز «دنیایی است که در آن باید عادتهای ذهنی جدید ایجاد کنیم». فلین دریافته است که نمرات IQ در سوالاتی که از ما میخواهند شباهتهایی بین چیزهای مختلف پیدا کنیم، و انواع انتزاعیتر از حل مسئله – که هر دو چیزهایی هستند که در دنیای مدرن باید بیشتر انجام دهیم، سریعتر افزایش یافته است.
جامعه امروزی
چندین ایده برای توضیح اینکه چرا جامعه مدرن ممکن است منجر به نمرات بالاتر در تست های هوشی شود، ارائه شده است. به عنوان مثال، امروزه، بسیاری از ما مشاغل سخت فکری داریم. مدارس نیز تغییر کرده اند: در حالی که آزمونی در مدرسه در اوایل دهه ۱۹۰۰ ممکن است بیشتر بر حفظ کردن متمرکز باشد، آزمون اخیر ممکن است بیشتر بر توضیح دلایل چیزی متمرکز باشد. علاوه بر این، امروزه افراد بیشتری احتمالاً دبیرستان را تمام کرده و به دانشگاه میروند. اندازه خانواده معمولاً کوچکتر است، و پیشنهاد شده است که این ممکن است به کودکان اجازه دهد تا در هنگام تعامل با والدین خود، لغات واژگان جدیدی را یاد بگیرند. حتی پیشنهاد شده است که سرگرمی هایی که ما از آن استفاده می کنیم امروزه پیچیده تر است. تلاش برای درک و پیشبینی نکات داستانی در یک کتاب مورد علاقه یا درام تلویزیونی ممکن است در واقع ما را باهوشتر کند.
از مطالعه اثر فلین چه چیزی می توانیم بیاموزیم؟
اثر فلین به ما می گوید که ذهن انسان بسیار سازگارتر و انعطاف پذیرتر از آن چیزی است که فکر می کردیم. به نظر می رسد که برخی از الگوهای تفکر ما لزوماً ذاتی نیستند، بلکه چیزهایی هستند که از محیط خود می آموزیم. هنگامی که در معرض جامعه صنعتی مدرن قرار می گیریم، به شیوه های متفاوتی نسبت به اجدادمان درباره جهان فکر می کنیم.
مالکوم گلدول هنگام بحث درباره اثر فلین در نیویورکر می نویسد: «اگر چیزی باشد که I.Q. اندازهگیری تستها میتواند آنقدر در یک نسل متفاوت شود، نمیتواند آنقدر تغییرناپذیر باشد و آنقدرها هم ذاتی به نظر نمیرسد.» به عبارت دیگر، اثر فلین به ما میگوید که ضریب هوشی ممکن است در واقع آن چیزی نباشد که ما فکر میکنیم: به جای اینکه معیاری برای سنجش هوش طبیعی و ناآموخته باشد، چیزی است که میتواند توسط تحصیلاتی که دریافت میکنیم و جامعهای که در آن زندگی میکنیم شکل بگیرد.
گروه آموزش
افزودن دیدگاه