بایگانی‌ها

راهنمای نوشتن طرح کسب و کار

کسب‌وکارهای نوپا:نوشتن طرح کسب و کار برای آغاز  هرفعالیتی ضروری است.در عصری که بیش از ۵۰ درصد از شرکت‌های کوچک در سال اول شکست می‌خورند، داشتن یک طرح کسب‌وکار شفاف، تعریف‌شده و سنجیده اولین گام مهم برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار برای موفقیت بلندمدت است.

طرح کسب و کار یک جزء غیرقابل انکار برای راه اندازی هر شرکتی است. برای تامین مالی، مستندسازی مدل کسب‌وکارتان، ترسیم پیش‌بینی‌های مالی و تبدیل آن تکه ایده کسب‌وکار به واقعیت، کلیدی است.

طرح های کسب و کار ابزاری ضروری برای همه کارآفرینان، صاحبان کسب و کار، خریدارهای کسب و کار و حتی دانش آموزان مدارس بازرگانی است. اما … طرح کسب و کار دقیقا چیست؟

طرح کسب و کار چیست؟

طرح کسب و کار یک استراتژی مستند برای یک کسب و کار است که اهداف و برنامه های آن برای دستیابی به آنها را برجسته می کند. این برنامه طرح بازار، پیش‌بینی‌های مالی، تحقیقات بازار، هدف تجاری و بیانیه مأموریت شرکت را تشریح می‌کند. کارکنان کلیدی که مسئول دستیابی به اهداف هستند نیز ممکن است همراه با جدول زمانی در برنامه تجاری گنجانده شوند.

طرح کسب و کار برای چه مواردی استفاده می شود؟

هدف یک طرح کسب و کار سه جنبه متعددی داردکه به برخی از آنها اشاره می شود:

۱. تامین مالی از سرمایه گذاران.

از آنجایی که محتویات طرح حول محور چگونگی موفقیت کسب و کارها، سربه سر شدن و کسب سود است، طرح کسب و کار به عنوان ابزاری برای تامین سرمایه استفاده می شود. این سند روش کارآفرینی است که به سرمایه گذاران یا وام دهندگان بالقوه نشان می دهد که چگونه سرمایه آنها به کار گرفته می شود و چگونه به رونق کسب و کار کمک می کند.

همه بانک‌ها، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌خواهند قبل از تحویل پول خود، یک طرح کسب‌وکار ببینند و سرمایه‌گذاران معمولاً از سرمایه‌ای که در یک کسب‌وکار سرمایه‌گذاری می‌کنند، انتظار بازگشت سرمایه ۱۰ درصدی یا بیشتر دارند.

بنابراین، این سرمایه گذاران باید بدانند که آیا – و چه زمانی – پول خود را پس خواهند گرفت (و سپس مقداری). علاوه بر این، آنها می خواهند در مورد فرآیند و استراتژی برای چگونگی دستیابی کسب و کار به آن اهداف مالی مطالعه کنند، جایی که زمینه ارائه شده توسط فروش، بازاریابی و برنامه های عملیاتی نقش می بندد.

۲. مستندسازی استراتژی و اهداف یک شرکت.

طرح‌های تجاری می‌توانند ده‌ها یا حتی صدها صفحه را دربر گیرند و به تهیه‌کنندگان آنها این فرصت را می‌دهند تا توضیح دهند که اهداف یک کسب‌وکار چیست و چگونه کسب‌وکار به آن‌ها دست خواهد یافت.

برای اینکه به سرمایه گذاران بالقوه نشان دهند که به هر سوال و فکری از طریق هر سناریوی ممکن پاسخ داده اند، کارآفرینان باید استراتژی های بازاریابی، فروش و عملیات خود را به طور کامل توضیح دهند – از به دست آوردن یک مکان فیزیکی برای کسب و کار گرفته تا توضیح یک رویکرد تاکتیکی برای نفوذ بازاریابی.

این توضیحات در نهایت باید به نقطه سربه سر کسب و کار منتهی شود که توسط پیش بینی فروش و پیش بینی های مالی پشتیبانی می شود و نویسنده طرح کسب و کار بتواند در مورد چرایی پشت هر چیزی که در طرح مشخص شده است صحبت کند.

۳. مشروعیت بخشیدن به یک ایده تجاری.

همه یک ایده عالی برای یک شرکت دارند – تا زمانی که قلم را روی کاغذ بیاورند و متوجه شوند که دقیقاً امکان پذیر نیست.

طرح کسب و کار راهی است یک کارآفرین مشتاق برای اثبات اینکه یک ایده تجاری واقعا ارزش دنبال کردن را دارد.

همانطور که کارآفرینان فرآیند ورود به بازار، نیازهای سرمایه و بازگشت سرمایه مورد انتظار خود را مستند می کنند، کارآفرینان احتمالاً با مشکلاتی روبرو می شوند که آنها را وادار می کند تا استراتژی ها و معیارهای خود را حدس بزنند – و این دقیقاً همان چیزی است که برنامه تجاری برای آن است.

این اطمینان طرح برای مخاطبانش این شرایط را فراهم می کند که ایده های یک کارآفرین قبل از ارائه ایده کسب و کار خود به جهان پشت سر هم قرار می گیرند و به خوانندگان اطمینان می دهد که هر کسی که این طرح را نوشته است در مورد ایده جدی است،ضمنا ساعت ها برای فکر کردن به ایده کسب و کار، شکل دادن به تاکتیک های رشد و محاسبه مالی وقت گذاشته است.

۴. خلاصه اجرایی

اگرچه این آخرین بخش از طرح تجاری است که می نویسید، اولین بخش (و شاید تنها بخشی) است که ذینفعان آن را خواهند خواند. خلاصه اجرایی یک طرح تجاری، زمینه را برای بقیه سند فراهم می کند. این بخش شامل ماموریت یا بیانیه چشم انداز شرکت شما، ارزش پیشنهادی و اهداف بلند مدت است.

۵. شرح شرکت

این بخش مختصر از طرح کسب و کار شما، نام کسب و کار، سال‌های فعالیت، پیشنهادات کلیدی و بیانیه موقعیت‌یابی شما را شرح می‌دهد. حتی ممکن است ارزش های اصلی یا تاریخچه کوتاهی از شرکت را اضافه کنید. نقش شرح شرکت در طرح کسب و کار این است که کسب و کار شما را به شیوه ای قانع کننده و مختصر به خواننده معرفی کند.

۶. فرصت کسب و کار

فرصت تجاری باید سرمایه گذاران را متقاعد کند که سازمان شما نیازهای بازار را به گونه ای برآورده می کند که هیچ شرکت دیگری نمی تواند. این بخش مشکل خاصی را که کسب و کار شما در بازار حل می کند و نحوه حل آنها توضیح می دهد. این شامل ارزش پیشنهادی شما و همچنین برخی اطلاعات سطح بالا در مورد بازار هدف شما خواهد بود.

۷. تجزیه و تحلیل رقابتی

تقریباً هر صنعتی بیش از یک بازیگر در بازار دارد. حتی اگر کسب و کار شما اکثریت سهم بازار صنعت شما را در اختیار داشته باشد یا مفهوم کسب و کار شما اولین در نوع خود باشد، باز هم رقابت دارید. در بخش تجزیه و تحلیل رقابتی، شما نگاهی عینی به چشم انداز صنعت می اندازید تا تعیین کنید کسب و کار شما کجاست.

۸. بازار هدف

مشتریان اصلی کسب و کار شما چه کسانی هستند و چرا؟ بخش بازار هدف طرح کسب و کار شما این موضوع را با جزئیات مشخص می کند. بازار هدف باید اطلاعات جمعیت شناختی، روانشناختی، رفتارشناسی و جغرافیایی مشتری ایده آل را توضیح دهد.

۹. طرح بازاریابی

بازاریابی گسترده است و پوشش دادن هر نوع بازاریابی ممکن وسوسه انگیز خواهد بود، اما یک مرور مختصر از اینکه چگونه پیشنهاد ارزش منحصر به فرد خود را برای مخاطبان هدف خود بازاریابی می کنید و به دنبال آن یک برنامه تاکتیکی کافی است. به طور گسترده فکر کنید و از آنجا محدود شوید: آیا روی یک بازی آهسته و پیوسته تمرکز می کنید که در آن سرمایه گذاری اولیه در جذب مشتری ارگانیک انجام می دهید؟ یا با استفاده از استراتژی تبلیغاتی پرداخت به بازی، مشتریان سریع زیادی ایجاد خواهید کرد؟ این نوع اطلاعات باید بخش طرح بازاریابی برنامه تجاری شما را راهنمایی کند.

۱۰. خلاصه مالی

پول روی درختان رشد نمی کند و حتی دیجیتالی ترین و پایدارترین کسب و کارها هم هزینه دارند. بیان خلاصه مالی از محل کسب و کار شما در حال حاضر و جایی که می خواهید در آینده باشد، این بخش را ثابت می کند. هر گونه اطلاعات پولی را در نظر بگیرید که به سرمایه گذاران بالقوه نگاهی اجمالی به سلامت مالی کسب و کار شما می دهد. دارایی‌ها، بدهی‌ها، هزینه‌ها، بدهی‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، درآمدها و موارد دیگر همه در اینجا بازی منصفانه هستند.

۱۱. تیم

بنابراین، شما اهداف بزرگی را مشخص کرده اید، فرصت تجاری معتبر است و صنعت برای آنچه شما باید ارائه دهید آماده است. چه کسی مسئول تبدیل این همه صحبت های سطح بالا به نتیجه است؟ بخش “تیم” طرح کسب و کار شما با ارائه یک نمای کلی از نقش های مسئول برای هر هدف به این سوال پاسخ می دهد. اگر هنوز همه اعضای تیم را ندارید، نگران نباشید، دانستن اینکه برای چه نقشی باید استخدام کنید، هنگام جستجوی سرمایه از سرمایه گذاران مفید است.

گروه کسب و کار

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه