بایگانی‌ها

تکنیک تعمیر یک شغل مهم در اروپا

کسب‌وکارهای نوپا:تکنیک تعمیر یک شغل مهم در اروپاست.برای پل آنکا، تعمیر همیشه بدیهی و تنها گزینه به نظر می رسید. او در دهه ۱۹۹۰ میلادی در رومانی بزرگ شد و کارگاه پدربزرگش را به یاد می آورد – نوعی بیمارستان برای نجات اشیای بی جان، از ماشین گرفته تا توستر. اگرچه اسکیت‌بردها و اسباب‌بازی‌هایی که با هم می‌ساختند احتمالاً برای آنکا در جوانی مهم‌تر بودند، اما قدردانی او از تکنیک تعمیر چیزها امتحانش را پس داده است.

اومیگوید:«من حدس می‌زنم که در آن زمان یک طرز فکر عادی بود. آنکا می‌افزایدوقتی چیزی خراب می‌شد، سعی می‌کردید آن را تعمیر کنید، و امروزه این پیش‌فرض نیست. امروز، او تلاش می‌کند تا طرز فکر پدربزرگش را بازگرداند – تفکری که در آن محصولات برای طول عمر طراحی شده‌اند .او این کار را از طریق شرکتOpen Funkاجرا میکند. هدف آن شرکت تغییر رابطه ما با سخت‌افزار برای جلوگیری از سریع‌ترین رشد جریان زباله‌های خانگی در جهان است:یعنی رشدزباله‌های الکترونیکی. پیش‌بینی می‌شود که تا سال۲۰۳۰ میزان کل زباله‌های الکترونیکی دو برابر سال ۲۰۱۴ خواهد بود.

دستگاه‌های الکترونیکی حاوی مواد سمی هستند که می‌توانند به محیط‌زیست نفوذ کنند و با توجه به اینکه بیشتر زباله‌های الکترونیکی به کشورهای در حال توسعه ارسال می‌شوند که مقررات زیست‌محیطی ضعیفی دارند.البته فقیرترین جوامع بار عمده این بار سلامتی را به دوش می کشند. به طور مشابه، استخراج مواد مورد استفاده در الکترونیک با آسیب های زیست محیطی و نقض حقوق بشر – دوباره در کشورهای فقیرتر – مرتبط است.

ایده Open Funk در سال 2018 متولد شد، زمانی که آنکا با بنیانگذار خود، مهندس طراح، کن روستند، در طی یک رویداد اقتصاد دایره ای در برلین ملاقات کرد. جدای از علاقه مشترکشان به زنجیره های تامین پایدار، آنها متوجه شدند که وجه مشترک دیگری هم دارند – هر دوی آنها مخلوط کن های شکسته ای داشتند که تعمیر آنها غیرممکن بود.

با دیدن یک الگو، عمیق تر فکر کردند. آنکا می‌گوید: «ما در یک گروه فیس‌بوک برای میکسرهای خراب از مردم درخواست کردیم – و با درخواست‌های فراوان مواجه شدیم. آن‌ها به اطراف برلین رفتند و مخلوط‌کن‌های آسیب‌دیده را جمع‌آوری کردند، آن‌ها را جدا کردند و علت کار نکردن آن‌ها را مشخص کردند. این اکتشافات فرآیند طراحی پشت اولین محصول Open Funk را نشان داد: مخلوط کن re:Mix. جعبه مخلوط کن کوچک تقریباً شبیه یک پازل است، با قطعات مختلفی که در کنار هم قرار گرفته اند – درست کردن آن به همان اندازه که جدا کردن آن آسان است.

یکی از تفاوت‌های عمده بین re:Mix و سایر مخلوط‌کن‌ها این است که منبع باز است، به این معنی که هر کسی می‌تواند نقشه‌های مربوط به نحوه ساخت آن را به صورت آنلاین پیدا کند. دلیل این امر این است که تعویض هر قطعه ای که ممکن است خراب شود تا حد امکان برای افراد آسان شود. مهم نیست که چقدر ساده می‌توانید ابزارهای خود را به یک محصول برسانید، اگر نتوانند یک قطعه جایگزین تهیه کنند، این کار غیرممکن می‌شود.

استفاده از قطعات به طور گسترده در دسترس یکی دیگر از بخش های مهم طراحی است. به عنوان مثال، دستگیره برای تجهیزات موسیقی استاندارد شده است و می‌توانید از شیشه‌ای قابل خرید در سوپرمارکت با مخلوط‌کن استفاده کنید، تا زمانی که دهانه آن قطر مناسبی داشته باشد. آنها به جای استفاده از چسب برای اتصال قطعات به یکدیگر، پیچ را انتخاب کردند.

در حال حاضرشرکت Open Funk بخشی از جنبش رو به رشد لوازم الکترونیکی قابل تعمیر است: تلفن های هوشمند Fairphone، هدفون های Gerrard Street و لپ تاپ های MNT Reform تنها چند نمونه هستند. و شرکت‌هایی که این محصولات را تولید می‌کنند مطمئناً به دنبال چیزی هستند – یک نظرسنجی از مصرف‌کنندگان اتحادیه اروپا نشان داد که ۷۷درصد از آنها ترجیح می‌دهند کالاهای خود را تعمیر کنند تا کالاهای جدید. در مجموع جنبش تعمیر در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

گروه تکنولوژی

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه