کسبوکارهای نوپا: استعداد هنری الهام بخش شهرهای سبزتر اروپایی است هنر و فرهنگ می تواند تخیل و حرکت را به پروژه هایی برای هماهنگی بیشتر محله های شهری با طبیعت بیاورد. به نوشته جک مک گوان در آمستردام پایتخت هلند، گذرگاهی به نام Stadhouderskade توسط ساکنان بازسازی می شود. آنها شریان مسدود شده توسط ماشین را به پناهگاهی به طول دو کیلومتر برای طبیعت و مردم تبدیل می کنند. دانشجویان هنر، مهندسی، ریاضیات، علوم و فناوری به ایجاد تحول کمک می کنند. نقش آنها ارائه توصیههای هنری، اجتماعی و فنی در مورد بازسازی بخش جاده واقع در امتداد کانال اصلی و در نزدیکی موزه ریکس است که خانه نقاشیهای استادان هلندی قرن هفدهم مانند رامبراند ون راین و یوهانس ورمیر است. طرح های هلندی “Green Mile” ابتکاری توسط شش سازمان هلندی است که شامل Rijksmuseum، آبجو Heineken – که مقر آن در Stadhouderskade است – دانشگاه علوم کاربردی آمستردام، بانک ملی هلند، شرکت معماری UNStudio و مشاور Blendingbricks است. Annemie Wyckmans، استاد معماری پایدار در دانشگاه علم و فناوری نروژ در تروندهایم میگوید: «هنر و فرهنگ میتواند مردم را به چالش بکشد تا از طرز تفکر معمول خود خارج شوند.
Wyckmans یک پروژه تحقیقاتی را رهبری می کند که بودجه اتحادیه اروپا را دریافت کرده است تا بررسی کند که چگونه تعامل با طیف گسترده ای از گروه ها از جمله بخش های هنری و فرهنگی می تواند تغییرات پایدار را تحریک کند. این پروژه سه ساله که CRAFT نام دارد تا آوریل ۲۰۲۵ ادامه دارد و ابتکار آمستردام را به عنوان یک نمونه برجسته نشان می دهد. تیم CRAFT از یک ابتکار اتحادیه اروپا برای آوردن “معامله سبز” اروپایی به مکان هایی که مردم در آن زندگی می کنند الهام گرفته است. این برنامه که «باهاوس جدید اروپایی» یا NEB نامیده میشود، میخواهد زندگی روزمره و فضاهای زندگی مردم از هنر و فرهنگ الهام بگیرد، با طبیعت هماهنگ باشد و شامل تعامل اجتماعی باشد. مانند جنبش باهاوس در آلمان یک قرن پیش، هدف NEB ترکیب طراحی شهری، علم، فناوری، هنر و روحیه جامعه است. هنر به خودی خود می تواند یک نیروی محرکه باشد زیرا به طور گسترده در شهرها به نمایش گذاشته می شود و قدرت جذب مردم را دارد. اتحادیه اروپا جشنواره NEB را در بروکسل پایتخت بلژیک در ماه آوریل ترتیب می دهد.
چراغ های درخشان آمستردام با ابتکار خود Stadhouderskade یکی از سه شهر پیشرو در میان بیش از ۷۰شهر است که تحت CRAFT گرد هم می آیند تا دانش و تجربه را به اشتراک بگذارند. دو مورد اصلی دیگر بولونیا در ایتالیا و پایتخت چک پراگ هستند. در بولونیا، یک راهآهن قدیمی برای ایجاد سولهها و فضاهای باز که در آن هنر، ورزش و سایر فعالیتهای اجتماعی انجام میشود، بازسازی میشود. در پراگ، اینستالیشنهای هنری در فضاهای عمومی قرار میگیرند و از عموم مردم خواسته میشود تا بازخورد خود را ارائه دهند. هر سه شهر در حال گرد هم آوردن انواع صداهای محلی و آزمایش راه های جدید برای تحریک و هدایت تحول هستند. در برخی موارد، این بدان معناست که اعضای جامعه را در تصمیمگیری شهری شامل میشود. در برخی دیگر، این امر مستلزم پیوند بخش های شهرداری است که در غیر این صورت اغلب به صورت جداگانه عمل می کنند. ویکمنز گفت: «ما بر نقش هنر و آموزش در شعلهور کردن این تغییر تأکید میکنیم. ما معتقدیم که هنر میتواند مردم را به هم متصل کند، دیدگاههای جدیدی ارائه دهد و گفتوگو بین ذینفعان مختلف را غنیتر کند.» در آمستردام، تحول Stadhouderskade به خوبی در حال انجام است و طیف وسیعی از فعالیت ها قرار است تا پایان دهه ادامه یابد. در ژوئن ۲۰۲۳، یک “هتل حشرات” در پارکی به نام کارل ویلینک نقاش هلندی قرن بیستم نصب شد. ساختار چوبی که به طور مبهم شبیه یک خانه پرندگان کامل با سقف چوبی شیب دار است، به حشراتی مانند کفشدوزک ها، پروانه ها و زنبورهای منفرد مکانی برای گذراندن شب، خواب زمستانی یا فقط اقامت می دهد. حتی برای افزایش گرما رو به جنوب غربی است. در ماه سپتامبر، گروهی متشکل از 80 نفر از ساکنان، کارگران و سایر افراد علاقه مند به فعالیت اولیه پاکسازی در امتداد Stadhouderskade پیوستند. آنها زبالههای پلاستیکی، ته سیگار و سایر زبالهها را برای تقریباً چهار ساعت جمعآوری کردند و نوشیدنیهایی را در Heineken جمع کردند. هدف نهایی این است که در طول مایلها، که در میان شلوغترین، کثیفترین و پر سر و صداترین بخشهای آمستردام است، ماشینهای کمتر و درختها، بوتهها و پارکهای بیشتری برای موجودات مختلف وجود داشته باشد. راب اندویگ، مدیر برنامه در دانشگاه علوم کاربردی آمستردام گفت: «تا سال ۲۰۳۰، ما می خواهیم Stadhouderskade را به یک گذرگاه سبز، پایدار، ایمن و پر جنب و جوش برای همه اشکال زندگی تبدیل کنیم. و ما می خواهیم این کار را با تقویت حس مالکیت در میان ساکنان محلی و کاربران منطقه و با اجازه دادن به صدای ناشنیده طبیعت و حیوانات انجام دهیم. جرقه خلاقانه یکی دیگر از پروژه های تحقیقاتی با بودجه اتحادیه اروپا – CreaTures – رویکردی بازیگوش برای تغییر ادراک و احتمالات در مورد تغییرات شهری داشت. گروهی از غریبهها را نشان میدهد که در سال 2022 در پارک Finsbury در لندن، پایتخت بریتانیا، با ماسکهایی که حیوانات، حشرات و گیاهان مختلف را به تصویر میکشند، جمع شده بودند. هر ماسک نمایانگر شکل خاصی از زندگی بود.
هر ماسک نشان دهنده شکل خاصی از زندگی بود که در پارک زندگی می کرد و شخصی که لباس مبدل به تن داشت، سخنگوی گونه تصویر شده بود. این رویداد بخشی از یک بازی نقشآفرینی بود تا بررسی کند که چگونه میتوان از این فضای عمومی خاص به گونهای استفاده کرد که پاسخگوی نیازهای همه ساکنان آن باشد، نه فقط مردم. ابتکار محلی در وبسایت خود گفت: «بازیکنان مانند یک سگ، زنبور عسل یا حتی چمن عمل میکنند و فکر میکنند و کمک میکنند تا نحوه دید و مشارکت ما در فضاهای سبز شهری محلی را تغییر دهد و به طور قابل توجهی روابط جامعه با تنوع زیستی محلی را تغییر دهد.» فقط انجامش دادن CreaTures – مخفف Creative Practices for Transformational Futures – به مدت سه سال تا سال ۲۰۲۲ اجرا شد و راههایی را برای هنر برای مقابله با تغییرات آب و هوایی بررسی کرد. این شیوههای خلاقانه کنونی را فهرستبندی کرد، با دیگران آزمایش کرد و یک ارزیابی کلی ارائه داد. CreaTures شامل نمایندگانی از فنلاند، هلند، اسلوونی، اسپانیا و بریتانیا بود. علاوه بر لندن، در چندین مکان از جمله هلسینکی، لیوبلیانا و سویا، هر کدام با آزمایشهای متنوعی کار کرد. با آزمایش راههایی برای هنرهای خلاقانه برای ترغیب افراد بیشتر به تعامل فعال با محیطهایشان، تیم پروژه میخواست منبع مشترکی بسازد که دیگران بتوانند از آن استفاده کنند. Tuuli Mattelmäki، دانشیار طراحی در دانشگاه آلتو فنلاند و هماهنگ کننده CreaTures می گوید: «مقالات دانشگاهی زیادی وجود دارد که می گویند چه کاری باید انجام شود، اما نمونه های بسیار کمی از نحوه انجام آن واقعاً وجود دارد. این پروژه مجموعه ای از ۲۰ محصول تجربی را تولید کرد. هر کدام توسط یک هنرمند یا گروهی از هنرمندان پیشنهاد شد و سپس از ایده های همه شرکت کنندگان پروژه استفاده شد. آزمایش های سازمانی برای مثال، ابتکار Finsbury Park توسط دو سازمان فرهنگی – یکی در لندن و دیگری در برلین – مطرح شد. مانند چندین آزمایش دیگر CreaTures، انتظار می رود این آزمایش نیز تأثیری فراتر از عمر پروژه داشته باشد. بخش مسئول پارک Finsbury قصد دارد از ساکنان محلی دعوت کند تا “پیمان همکاری” را با تنوع زیستی پارک امضا کنند و تأثیر آن را بررسی کنند. یکی دیگر از آزمایشات CreaTures یک پلتفرم آنلاین تعاملی مراقبت اجتماعی بود که از “کلینیک های همبستگی اجتماعی” در یونان در طول اوج بحران های مالی و مهاجرتی در دهه گذشته الهام گرفته شده بود. آزمایش دیگری یک بازی رومیزی منبع باز ارائه می دهد که بازیکنان را تشویق می کند تا منابع خود را به جای رقابت برای جمع آوری کالاها جمع کنند. تأثیر تولید غذای انسانی بر تغییرات آب و هوایی منجر به ایجاد کتاب آشپزی با ۱۱ دستور غذای «بیشتر از انسان در آینده» شد که هدف آن برانگیختن تأمل در مورد رژیم های غذایی است که از پایداری محیطی حمایت می کنند. یک دستور غذا یک رژیم غذایی پایدار و سالم را با ایده غذاهای پر زرق و برق با ترکیب جلبک دریایی، اسپیرولینا، برنج، انار و بستنی مرتبط می کند. دستور دیگری که مفهوم “آفات” در طبیعت را به چالش می کشد، می گوید که بسیاری از گونه های مهاجم اثرات مثبتی دارند. لوپین را مثال میزند که در سوئد به عنوان یک مهاجم ناخواسته باغ در نظر گرفته میشود، اما منبع پروتئین برای گاوها است. تاثیر جهانی به گفته Mattelmäki، از زمان پایان پروژه، مردم در سرتاسر جهان از راهنماییهای آن در مورد اینکه چه اقدامات هنری برای ابتکارات خاص بهتر است استفاده میکنند. حتی در گزارش سازمان ملل که در دسامبر ۲۰۲۳ منتشر شد، به این موضوع اشاره شد. سند سازمان ملل با عنوان «خلاقانهترین نگاه به آینده»، استدلال میکند که نوآوری واقعی بدون مهارتها و رفتارهای پرورش یافته توسط تخیل و خلاقیت غیرممکن است. هنگامی که صحبت از مبارزه با تغییرات آب و هوایی می شود، ماتلماکی گفت که قدرت هنر اغلب دست کم گرفته می شود و کمتر از آن استفاده می شود. او گفت: “از طریق هنر و فرهنگ، باز بودن تفسیر ایجاد می شود که می تواند وضعیت موجود را به چالش بکشد.”
گروه آموزش
افزودن دیدگاه