طبیعت درمانی برای حفظ سلامت روانی

کسب‌وکارهای نوپا:طبیعت درمانی برای حفظ سلامت روانی یک ضرورت است.امروزه ما زمان بسیار زیادی را در صفحات مجازی و شبکه های آنلاین صرف می کنیم.به همین دلیل به اندازه قبل؛ وقت خود را در خارج از خانه صرف نمی کنیم، تا زندگی مان را ازحالت فشرده و پر تنش خارج کنیم یا  به نحوی خودمان را شارژ کنیم. برای مثال، زمانی که کودک بودیم،ممکن بود از طریق بازی کردن در کوچه،دوچرخه سواری و فعالیتهای جسمی در فضای باز انرژی خودمان را تخلیه کنیم.

ما آن فعالیت های مخصوص اوقات فراغت را با زمان بیشتری که در رسانه های اجتماعی و بازی های ویدیویی صرف شده است، جایگزین کرده ایم.پیامدهای این اقدام آن است که با جامعه ای پراز استرس با انواع مشکلات روانی مواجه هستیم.

طبیعت درمانی

بنابراین وقت آن است که طبیعت را وارد زندگی روزمره خود کنیم.به طور شهودی می دانیم که دیدن پرندگان و وفضای سبز در پارک محلی تأثیر آرام بخشی بر دارد و احساس خوبی در ما ایجاد می کند.براین اساس شواهد تجربی در مورد مزایای پدیده ای به نام” طبیعت درمانی” در حال افزایش است.طبیعت درمانی که به آن اکوتراپی نیز می گویند،مبتنی بر مفهوم استفاده از طبیعت برای کمک به بهبودی به خصوص از نظر روانی است.به همین جهت ما باید بخش زیادی ازوقت خود برای لذت بردن و بهره مندی از محیط طبیعی،صرف کنیم.زیرا قرار گرفتن در نزدیکی محیط های طبیعی از نظر روانی اثر ترمیمی داشته و ما را در وضعیت روحی خوبی قرار می دهد.رنگهای موجود در طبیعت نیز تامین کننده آرامش است.

سابقه علمی

لازم به توضیح است که پروژه سلامت برگرفته از طبیعت؛ یک پروژه  مطالعاتی در مورد رابطه بین فضاهای طبیعی و سلامت است که  در ۱۸ کشور اروپایی انجام شده است.دراین تحقیقات پس از بررسی ۱۸هزار نفر،محققان دریافتند که مردم در نزدیکی طبیعت و بویژه آبراهها،احساس بهتری دارند.

در واقع،شواهد و نتایج علمی این تحقیقات نشان داده که ارتباط مثبتی بین قرار گرفتن بیشتر در فضاهای آبی،فضای بازسبز،به ویژه از نظر فواید برای سلامت روان و رفاه وجود؛دارد.

رویکردهای مختلف

مجموعه ای از برنامه های درمانی مبتنی بر طبیعت در دسترس هستند.روش‌های آرامی مانند باغبانی در حیاط خلوت،قدم زدن در محیطی  پر از گل،یا قرار گرفتن در کناررودخانه ومنابع آبی مشابه وجود دارد.درمجموع ذهن ما هنگامی که در طبیعت وقت می گذرانیم وضعیت بسیار خوبی دارد.البته اگر امکان حضوردر طبیعت به صورت مستمر فراهم نبود،می توانیم،طبیعت را به خانه بیاوریم.

در این خصوص چند راه آسان وجود دارد:

گیاهان را به فضای خانه اضافه کنید.آنها نه تنها سموم را ازهواحذف می کنند،بلکه تحقیقات نشان می دهد افرادی که زمانی را در اطراف گیاهان می گذرانند،نگرانی،همدلی وشفقت بیشتری نسبت به دیگران و همچنین روابط بهبود یافته دارند.

اتاقها را با نقاشی یا عکس طبیعت تزئین کنید.مناظر زیبا،باغ های سرسبز یا مناظر طبیعی را انتخاب کنید.بر اساس تحقیقات علمی انجام گرفته درباره فواید طبیعت برای سلامتی،محققان دریافته اند که تماشای مناظر سبز دوست‌داشتنی منجر به کاهش استرس در شرکت‌کنندگان می‌شود.در نهایت باید اشاره کردکه طبیعت درمانی باید بصورت هدفمند مورد توجه قرار گیرد تا نتیجه مناسب و در خور را داشته باشد.بهره گیری از طبیعت نتیجه اش فقط افزایش احساس آرامش نیست،بلکه شامل افزایش توجه و نیز بهبودعملکرد شناختی است.

گروه توسعه فردی

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه