بایگانی‌ها

برای موفقیت چه نوع ایده ای نیاز داریم

کسب‌وکارهای نوپا:برای موفقیت در کار آفرینی به چه نوع ایده ای نیاز داریم، بیشتر ما تجربه جلسات متعدد،حرفهای تکراری و نتایج تکراری را داشته ایم .پس چگونه ایده خلاقانه و مبتکرانه شکل میگیرد؟

باید تاکید کرد که مهم نیست چقدر متخصص باشید،تا بتوانید یک ایده جدید و خلاقانه ارایه کنید. ارایه ایده خلاقانه ممکن است برای همه ما اتفاق بیفتد.البته اگر مسیر درستی را طی کنیم!

برخی بر این باورند که ایده خلاقانه یکباره  بوجود میآید.یا ایده خلاقانه  یک جرقه آنی در ‌ذهن است.آنها فکر می کنند که ایده های بزرگ ، بدون مقدمه شکل می گیرند وکسانی که ایده ارائه میکنند  افراد ی خاص ونابغه های کم نظیربوده و افکار منحصر به فرد و استثنایی دارند.

اما به هیچ وجه چنین نیست،ایده خلاقانه حاصل سالها استمرار و کار مستمراست و همه می توانند دراین زمینه فعالیت کنند.

ما می دانیم که دردنیای امروز جریان دائمی ایده ها برای هر جامعه ای یک ضرورت  مهم است،همچنین حفظ این جریان دائمی نیز دشوار است.نه تنها مردم به طور مرتب طرح‌ها، راه‌حل‌ها یا تئوری‌های جدید می‌خواهند، بلکه بیشتر متخصصان می‌خواهند نوآور باشند و روحیه خلاق خود را نشان دهند،تا در جامعه شان جایگاهی بدست آورند.

بنابر این مهم است بدانیم که چگونه میتوان ایده های خلاقانه و راهگشا ارایه کرد.نکته مهم و بدیهی  در این زمینه داشتن جرئت و جسارت است.اگر جسور و آزاد اندیش باشیم تا حد امکان ایده های بیشتری ارایه خواهد شد.به بیان دیگر اولین راه برای شکست دادن یک روند تکراری و محدود،گرایش به تفکر خلاقانه و ایجاد ایده های جدید، همچنین ارائه هر چه بیشتر ایده های خوب است.

اگر فردی ۱۰۰ ایده ارائه کند و ۹۹ تای آنها وحشتناک به نظر برسد،باز هم یک برنده خواهد بود.در واقع، نوابغ در طول تاریخ، اگرچه قطعاً باهوش هستند،اما جنبه مهم این است که آنها همگی واقعاً سخت کوش بودند.مخترعین و نوابغ قطعا  ایده های بی شماری داشتندو البته بیشتر آنها دارای اهمیت اندکی بوده اند.به همین دلیل است که کسی چیزی در مورد آن ایده ها نمی داند.انیشتین در طول زندگی خود صدها اثر علمی منتشر کرد،درحالی که تنها به خاطر چند ایده مشهور است،این ایده های متعددو درنهایت کلیت تفکر او است که او را به یک نابغه تبدیل کرده است.

از طرف دیگر افراد باید به نیازهای جامعه خود توجه و آنها راثبت کنند.سپس نیازها و خواسته هایی که حتی به نظر کوچک میرسند را بررسی و تحلیل کنند. اکثر مردم می‌خواهند به «چیز بزرگ بعدی» برسند،به همین جهت  به جای نگاه کردن به جزئیات کوچک، روی ایده‌های بزرگ تمرکز میکنند.حال آنکه دستیابی به ایده های بزرگ از بررسی موضوعات کوچک شروع می شود.

برخی از شرکت‌های چند میلیاردی فقط به این دلیل شروع به کار کردند که چند نفر به مکانی برای اقامت ارزان نیاز داشتند. یا راهی بهتر برای رفت و آمد در شهرها می‌خواستند.امروزه شرکتهای بزرگ،به این نیازهای ظاهرا کوچک اما گسترده پاسخ می دهند.

بنابراین فقط جمع آوری ایده ها کافی نیست، بلکه باید آنها را به نحوی اجرا کرد.به این منظور ایده هایی جمع آوری شده را باید مرور و غربال کرد، ایده هایی را که برای اجرای  آنها وقت نیست کنارگذاشته و بر روی  ایده های قابل اجرا تمرکز کرد.در نهایت ارائه و بررسی ایده های مختلف به این معنا است که فرضیات خود را زیر سوال میبریم تا بتوانیم از شواهد جدید و بهتر؛بهره بگیریم .بدین صورت بررسی هر ایده زمینه موفقیت بعدی است.

یک ضرب المثل ژاپنی می گوید: “هفت بار زمین خوردن، هشت بار ایستادن” است. در این شرایط، متوجه می شویم که چقدر مفید هستیم.

گروه آموزش

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه