کسبوکارهای نوپا:تقویت کسب وکارها نقش مهمی در توسعه اقتصادی دارند.زیرا توسعه اقتصادی فرآیندی برای ارتقاء کیفیت زندگی کل جامعه است. به گفته آتنونی پرکینز اقتصاد دان مشهور، توسعه اقتصادی توسعهای است که نه تنها به افزایش درآمد مردم کمک میکند، بلکه کیفیت زندگی آنها را نیز بهبود میبخشد. توسعه اقتصادی زمانی رخ میدهد که افزایش پایدار در درآمد واقعی مردم همراه با افزایش سطح رضایت از خود، شادی و بهبود در معیارهای کلی زندگی وجود داشته باشد. اکنون همه ما میدانیم که در قرن بیست و یکم، دو بخش مهم در یک کشور وجود دارد که به عنوان بخش دولتی و همچنین بخش خصوصی شناخته میشوند. بخش دولتی توسط دولت کنترل میشود و شامل مدارس، دانشگاهها، ادارات، شرکتهای دولتی و غیره میشود. بخش خصوصی توسط مردم کنترل میشود. در بخش دولتی، دولت مسئول تمام توسعه است، اما تا آنجا که به بخش خصوصی مربوط میشود، تجارت مسئول تمام توسعه در سناریوی جهانی است. تجارت تنها ابزاری است که از طریق آن میتوان تغییر قابل توجهی در اقتصاد یک کشور ایجاد کرد. تجارت به عنوان عامل تغییر در جامعه عمل میکند. کسب و کار شامل ترکیبی از سرمایه، داراییها، فناوریها و منابع انسانی فراوان برای تولید و توزیع کالاها با هدف ایجاد سود است. این کارآمدترین و پایدارترین فعالیت انسانی در سناریوی جهانی است. بنابراین، یک کسب و کار بهتر میتواند به اقتصاد بهتر منجر شود و در نتیجه توسعه اقتصادی را تضمین کند. این کار تمام پیوندهای ممکن بین کسب و کار و توسعه اقتصادی را برجسته خواهد کرد.
بدون شک ارتباط روشنی بین کسب و کار و توسعه اقتصادی وجود دارد که بخش کسب و کار را به مهمترین وسیله برای ارتقای رشد اقتصادی تبدیل میکند. به همین دلیل است که سازمان ملل متحد اعلامیه جداگانهای در مورد نقش کسب و کار در توسعه جامعه تهیه کرده است و در شناسایی چالشهای قرن بیست و یکم، جهانی شدن و نقش کسب و کار به یک موضوع اصلی در محافل دانشگاهی و سیاسی تبدیل شده است. در سطح شهودی، ارتباط بین کسب و کار و توسعه اقتصادی به راحتی قابل درک است. کسب و کارها محصولات و خدماتی را که مردم مصرف میکنند، ایجاد میکنند، فرصتهای شغلی را فراهم میکنند و درآمد حاصل از کسب و کارهای موفق به عموم مردم میرسد و تقاضای بیشتری ایجاد میکند. اما این امر همچنین به شدت بر مفهوم توسعه انسانی تأثیر میگذارد. کسبوکارها اساساً سازمانهایی برای ایجاد ثروت هستند؛ آنها برای تولید کالاها و خدماتی که کیفیت زندگی را افزایش میدهند، وجود دارند. از آنجایی که کسبوکار ثروت ایجاد میکند، رفاه یک ملت میتواند تا حد زیادی افزایش یابد، مشروط بر اینکه محیط سیاسی برای رویکردی اخلاقی و مسئولانه اجتماعی به فعالیت تجاری مساعد باشد. در این مرحله است که رابطه بین کسبوکار و توسعه اقتصادی به یک مسئله پیچیده و چندبعدی تبدیل میشود. در حالی که سطح معینی از رشد اقتصادی ممکن است شرط لازم برای فعالیت تجاری باشد، سطح واقعی رشد همچنان یک مسئله بحثبرانگیز است و اغلب نحوه مدیریت رشد و توزیع مزایا و هزینههای رشد است که در ارزیابی تأثیر کسبوکار بر توسعه واقعاً اهمیت دارد.
تهیه و تدوین:احسان محرابی
گروه آموزش
افزودن دیدگاه