بایگانی‌ها

یالمار شاخت یک کار آفرین قدیمی و احیاگر اقتصاد آلمان

کسب‌وکارهای نوپا: یالمار شاخت یک کار آفرین قدیمی و احیاگر اقتصاد آلمان و رئیس بانک مرکزی آلمان نازی از سال ۱۹۳۳ تا ۱۹۳۹ بود. او اقتصاد ضعیف آلمان که در آن پول چنان بی‌ارزش شده بود که یک گونی از آن، معادل یک قرص نان بود، اقتصاد قدرتمندی ساخت که کارایی خود را در سال‌های سخت جنگ نشان داد. او از محرک‌های اصلی برنامهٔ صنعتی و تسلیحاتی آلمان، و یک منتقد شدید پرداخت غرامت توسط کشورش بر اساس پیمان ورسای بعد از جنگ جهانی اول بود. وی در ۲۳ ژوئیه ۱۹۴۴ پس از سو قصد علیه هیتلر در کودتای ۲۰ ژوئیه دستگیر و به اردوگاه کار اجباری داخاو فرستاده شد.

او همچنین جهت بهبود اوضاع اقتصادی ایران، در بیستم آبان ۱۳۱۴ (۱۱ نوامبر ۱۹۳۵) وارد تهران شد و با مقامات دولتی از جمله رضاشاه پهلوی ملاقات کرد که روزنامه‌های انگلیس از آن ابراز ناخرسندی کردند و نوشتند که دکتر شاخت با اشاره هیتلر به ایران آمده بود.

از زمان دیدار شاخت از ایران بود که انگلیسی‌ها یقین حاصل کردند که رضاشاه در جستجوی راهی است تا نفوذ و مداخله انگلیس در ایران را به حداقل برساند. دکتر شاخت در آن سال پس از انجام بررسی‌ها و با توجه به وضعیت ایران، چند طرح مالیاتی، گمرکی و راه صنعتی شدن را به رضاشاه داده بود.

دکتر شاخت در دوران سفر خود به عنوان مشاور مالی به کشورهای مشترک‌المنافع، یک بار بار نیز در دوران حکومت محمدرضا شاه پهلوی به ایران سفر کرد و به دولت‌مردان ایرانی توصیه‌هایی برای بهبود اقتصاد این کشور ارائه داد.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه