بایگانی‌ها

گفتگو با یک متخصص و مدیر بحران برای بازسازی یک کسب و کار

کسب‌وکارهای نوپا: گفتگو با یک متخصص و مدیر بحران برای بازسازی یک کسب و کار را در اینجا مطالعه خواهید کرد. ادوین پیتوم ویلز مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران را در سال۱۹۸۴ میلادی از دانشگاه Leuven دریافت کرد. اوبیش از ۳۰سال، در توسعه کسب و کار، بازاریابی و فروش، به ویژه در پروژه ها و تجارت خدمات، تخصص اثبات شده ای را به دست آورده است.

ادوین در طیف وسیعی از صنایع از جمله میکرو الکترونیک، فضا و دفاع، مخابرات و صنعت ساختمان (اتوماسیون و کنترل و صنعت آسانسور) در شرکت‌های معروفی مانند Honeywell، Airbus Defense و Space و همچنین ThyssenKrupp فعالیت داشته است. ادوین تجربه گسترده ای در برخورد با شوراهای کاری محلی و اروپایی به دست آورده است. اوامروز مدیرعامل شرکت کانیگن  است، جایی که او به عنوان مدیر بحران فعالیتش را از آنجا شروع کرد.

این گفتگو با هدف توضیح ارزش افزوده یک مدیر موقت (بحران) در جهت اینکه  شرکت‌ها را پس از یک دوره دشوار به مسیر خود بازگرداند؛تحلیل خواهد شد.

آیا رویکرد خاصی برای رهایی شرکت ها از مشکلات دارید؟

من اغلب رهبری یک شرکت یا یک بخش را به عهده گرفته ام که دچار مشکل بوده است. رویکرد من نیز در حل  مشکلات همیشه یکسان است: من با تجزیه و تحلیل کامل موقعیت شروع می کنم. من نگاهی دقیق به مشکل دارم – مثلا آیا این مشکل در مورد بازده است، آیا شرکت ضرر می کند، آیا ساختارها با بازار تطبیق داده شده اند، و غیره. این موضوعات عمدتا شامل تجزیه و تحلیل عمیق موضوعات و مشکلات است.

در عین حال از نتیجه گیری خیلی سریع نیز اجتناب می کنم. من همیشه از این قانون استفاده می کنم که تصمیمات بزرگ باید بعد از ۹۰ روز اجرایی شوند. ابتدا باید متقاعد شوید که چه چیزی خوب است و چه چیزی خوب نیست. من هم آن را یاد گرفتم. ۲۵ سال پیش گاهی می خواستم خیلی سریع عمل کنم. اکنون من رویکرد بسیار سنجیده تری نسبت به وضعیت دارم. همچنین باید به خودتان زمان بدهید تا دقیقاً تخمین بزنید که واقعاً روی چه افرادی می‌توانید در یک شرکت حساب کنید، تا بتوانید خودتان تصمیم بگیرید که می‌خواهید با چه کسانی به کار ادامه دهید.

در حقیقت اگر از برنامه خود مطمئن باشید، می توانید به سرعت شروع به ایجاد تغییرات کنید. این موضوع شجاعت می خواهد. شما باید جرأت داشته باشید که ساختار مدیریتی به گونه ای اصلاح کنید که شرکت کارآمدتر کار کند. اخیراً مجبور شدم برای یک شرکت این کار را انجام دهم و این انتخاب درستی بود.

آیا اغلب با مقاومتی در داخل شرکتها مواجه می شوید که فرآیند بازسازی را طی می کند؟

من ۲ سال است که مدیرعامل شرکتی هستم که در آن کار می کنم و به عنوان مدیر بحران و تغییر شروع به کار کرده ام. هدف من رساندن سازمان‌ها به «سطح بعدی» عملکرد است. من رویکردی نسبتاً باز و بسیار تحلیلی دارم و همچنین کاملاً در دسترس هستم. در هر شرایطی آرام می مانم. اما عزم و اراده کلیدی است: شما باید جرأت داشته باشید که با قاطعیت با مشکلات کنار بیایید. زمانی که در سال ۲۰۰۶ برای گروه هانیول در آلمان فعال بودم، با مقاومت زیادی از سوی مدیریت مواجه شدم. در آن زمان به صراحت گفتم تا زمانی که مشکلات حل نشود، نمی روم. و ما موفق شده ایم جریان را تغییر دهیم.

آیا فکر می‌کنید همه‌گیری  بیماری کورونا دری را برای انتقال به سمت تعامل مدیران برای وظایف موقتی بیشتر باز کرده است؟

بسیاری از شرکت ها ممکن است در حال حاضر دچار مشکل شده باشند یا قرار است با مشکل مواجه شوند. بنابراین شما معمولاً به افرادی نیاز دارید که بتوانند به خوبی تجزیه و تحلیل کنند و از موقعیت پریشان مراقبت کنند. مدیرانی که می دانند چگونه مسائل را مرتب می کنند. من همچنین مستقیماً در طول همه گیری به حالت انتظار رفتم.در آن زمان بیشتر متوجه شدم که  بازار افرادی که در زمینه مدیریت تغییر تخصص دارند، بدون شک جالب تر می شود.

آیا بلژیک بخشی از این روند در حال تغییر است؟

من فکر می کنم که این انتقال در بلژیک کاملاً آرام پیش می رود. تاریخ ما به ما آموخته است که سازگار باشیم و باز باشیم. به عنوان مثال، در آلمان، این تغییرات بسیار پیچیده تر است. آلمانی ها تمایل بیشتری به حل مشکلات داخلی دارند و اغلب نسبت به مدیران خارجی تمایلی ندارند.

آیا نسل جوان با  واستعدادی که اکنون وارد بازار کار می شوند، انتقال به مدیران خوداشتغالی را سریعتر می کنند؟

برای کاری  که  من انجام می دهم. من دو پسر جوان دارم که به عنوان مشاور خارجی کار می کنند. اما من دوست دارم این توصیه را به جوانان بدهم: قدم را خیلی سریع برندارید. ایجاد تجربه در شرکت ها ابتدا یک گام مهم است.

به عنوان مثال، مدیریت پروژه یک آمادگی عالی برای مدیریت عمومی است، اما شما همچنین به آموزش اضافی در زمینه های دیگر مانند مالی نیاز دارید. به یاد داشته باشید که به عنوان یک مدیر بحران، باید در طیف وسیعی از زمینه ها تخصص داشته باشید، به خصوص در مورد بازسازی شرکت ها. بنابراین یک مدیر موفق به طیف وسیعی از مهارت ها نیاز دارد. آموزش عالی هنوز نسل های نوظهور را به اندازه کافی برای داشتن دید وسیعی از تجارت آماده نمی کند. بنابراین، آنها بهتر است قبل از ادامه کار خود به عنوان پیمانکاران مستقل، تجربه خود را در عمل بدست آورند.

مترجم:احسان محرابی

گروه تکنولوژی

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه