کسبوکارهای نوپا:گوش دادن به سخنرانی های ضبط شده با سرعت بالا مضراست؟آیا تماشای ویدیوها با سرعت بالاتر ممکن است در زمان صرفهجویی کند؟بله ممکن است؛ اما معایبی هم دارد. به نظر میرسد تعداد فزایندهای از مردم به کتابهای صوتی، پادکستها یا سخنرانیهای ضبطشده با سرعت بالاتر گوش میدهند، اما این چه تاثیری بر توانایی ما در به خاطر آوردن اطلاعات دارد؟
چگونه به اطلاعات ضبط شده گوش میدهید؟ آیا با سرعت معمولی گوش میدهید، یا جزو بسیاری از افرادی هستید که پادکستها، کتابهای صوتی یا حتی سخنرانیهای ضبط شده را با سرعت پخش بالاتر هضم میکنند؟ ممکن است وسوسهانگیز باشد که فکر کنید هرچه سرعت پخش شما سریعتر باشد، سریعتر میتوانید محتوای مورد نظر را یاد بگیرید. صرف زمان کمتر برای یک قطعه محتوا به این معنی است که زمان بیشتری برای چیزهای دیگر وجود دارد، درست است؟ خب، شاید نه. تحقیقات جدید نشان میدهد که توانایی ما در به خاطر سپردن اطلاعات ممکن است نتواند با توانایی ما در دنبال کردن محتوای سریعتر، حداقل در سرعتهای خاص، همگام باشد.
با ظهور فناوریهای اینترنتی و اختلال در یادگیری حضوری در طول همهگیری کووید، موسسات بیشتری به دانشجویان این فرصت را میدادندکه مطالب از پیش ضبط شده را مشاهده کنند. حتی آنهایی که شامل تدریس حضوری بودند، اغلب سخنرانیهای ویدیویی را برای تکمیل دورههای خود ارائه میدادند. این میتواند برای دانشجویانی که نیاز به جبران مطالب از دست رفته یا یادگیری خارج از کلاس دارند، مناسب باشد. در این زمینه، سخنرانیهای ویدیویی میتوانند مزایای مختلفی داشته باشند زیرا میتوان آنها را در هر زمانی مشاهده کرد و در صورت نیاز دوباره تماشا کرد. بسیاری از پخشکنندههای ویدیو به دانشجویان اجازه میدهند سرعت پخش محتوا را از 0.75x تا 1.25x و 2x به بالا انتخاب کنند. این یک عملکرد محبوب است. در یک نظرسنجی اخیر از دانشجویان کارشناسی کانادایی، ۸۹درصد گزارش دادند که به سخنرانیها با سرعتهای تغییر یافته گوش میدهند، ۹۶ درصد از آنها تصمیم گرفتند با سرعتهای افزایش یافته گوش دهند. اما این چگونه بر توانایی دانشجویان در عملکرد در آزمونها تأثیر میگذارد؟
برای بررسی این موضوع، محققان اخیراً با استفاده از دادههای ۲۴ مطالعه موجود، یک متاآنالیز انجام دادند. هر یک از این مطالعات رویکرد خود را به این مسئله داشتند، اما عموماً شامل یک چیز بودند – شرکتکنندگان به طور تصادفی به یک گروه کنترل که سخنرانی پخش شده را با سرعت اصلی خود (1x) تماشا میکردند، یا به گروههای دیگری که همان ضبط را با سرعتهای افزایش یافته (بین 1.25x و 2.5x) مشاهده میکردند، اختصاص داده شدند. پس از تماشای ویدیوها، از شرکتکنندگان خواسته شد تا یک آزمون یکسان مربوط به محتوای ضبط شده را تکمیل کنند.
این آزمونها از نظر قالب متفاوت بودند. برخی از آنها از سؤالات چند گزینهای، قالب یادآوری یا ترکیبی از این دو استفاده کردند. نتایج نشان داد که سرعت در عملکرد آزمون دانشآموزان یک عامل است. هرچه گزینه پخش سریعتر باشد، تأثیر آن قابل توجهتر است. در سرعتهای تا ۱.۵ برابر، تأثیر کم بود، اما برای سرعتهای بالاتر از ۲ برابر، متوسط تا زیاد شد. محققان در مقاله خود بیان کردند: «به طور کلی، با افزایش سرعت پخش، هزینه عملکرد آزمون محتوا افزایش مییابد.» با این اوصاف، هزینه عملکرد آزمون در سطوح متوسط و رایجتر سرعت (مثلاً ۱.۲۵ برابر، ۱.۵ برابر) کوچک و غیرمعنیدار بود، مگر اینکه با هم ترکیب شوند.» با وجود این، تیم هیچ مدرکی مبنی بر تأثیر این اثر بر طول سخنرانی یا نوع آزمون پیدا نکرد. با این حال، آنها دریافتند که به نظر میرسد سن، اثرات را تعدیل میکند، که با افزایش سن نمونه، آشکارتر میشد.
این احتمال وجود دارد که این اثر نشاندهنده تضعیف ظرفیت حافظه در افراد مسن، به ویژه افراد بین ۶۱ تا ۹۴ سال باشد. از طرف دیگر، این میتواند نشاندهنده آشنایی با فناوری باشد، به خصوص که سخنرانیهای ویدیویی و ویژگی پخش نسبتاً جدید هستند. «لازم به ذکر است که این تحلیل تعدیلکننده، اکتشافی بود. این امر به دلیل تنوع طبیعی در روشهای تجربی در مطالعات امکانپذیر شد، نه اینکه این عوامل به خودی خود موضوع ارزیابی تجربی باشند.» بنابراین چه چیزی باعث این اختلاف بین سرعت ۱.۵ برابر و هزینههای ضبط سریعتر میشود؟
یک توضیح ممکن است مربوط به ظرفیت پردازش باشد. سخنرانیهایی که با سرعت معمولی ارائه میشوند، فضایی را برای زبانآموزان فراهم میکنند تا اطلاعات را پردازش کنند، اما سرعتهای بالاتر ممکن است ظرفیت آنها را تحت فشار قرار دهد. به گفته این تیم، تحقیقات آینده میتواند بر پتانسیل گوش دادن سریع برای افزایش تعامل و محدودیتهای ظرفیت افراد برای مقابله با آن تمرکز کند. حوزه دیگر میتواند بر توانایی زبانآموزان در کنترل سرعتهایی که به آنها گوش میدهند، به جای اینکه به طور تصادفی به آنها اختصاص داده شود، متمرکز شود. «اگر بخشی از هدف، درک تأثیر افزایش سرعت پخش توسط زبانآموزان باشد، مهم است که اذعان کنیم زبانآموزان «در دنیای واقعی» بر سرعت و همچنین توانایی مکث، عقب بردن و تماشای مجدد سخنرانیهای ویدیویی کنترل دارند. اگر افراد بتوانند با موفقیت یادگیری خود را رصد کرده و سرعت پخش را بر اساس آن کنترل کنند، این امر هزینههایی را که ممکن است در مطالعاتی که این کنترل در دسترس نیست، ظاهر شود، کاهش میدهد.»
گروه آموزش
افزودن دیدگاه