بایگانی‌ها

نخبگان کارمند می شوند

کسب‌وکارهای نوپا:نخبگان کارمند می شوند و با جذب در دستگاههای اجرای استخدام خواهند شد.معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اعلام پیگیری برای همکاری با دستگاه‌های اجرایی برای جذب نخبگان گفت: حدود ۴ هزار کدشغل جدید با مشخص شدن شرایط اختصاصی برای نخبگان در دسترس خواهد بود که فراخوان آن تا انتهای همین ماه منتشر می‌شود.

یکی از طرح‌های بنیاد ملی نخبگان که از سال قبل عملیاتی شد، طرح جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی کشور بوده است. در سال گذشته ۱۰۰۰ نفر مشمول این طرح و روانه مراحل بعدی جذب در دستگاه‌ها شدند و امسال نیز، که در ابتدای نیمه دوم آن هستیم، قرار است ۵ هزار ردیف استخدامی جدید به نخبگان اختصاص یابد. با وجود این افزایش ظرفیت‌ها، پیگیری‌ها نشان می‌دهد این طرح در ابتدای اجرایی شدن با مشکلاتی مانند ظرفیت کم و روند کند استخدام روبروست و آنطور که باید، نتوانسته به ثمر بنشیند.

سیدسلمان سیدافقهی، قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان، دلیل اجرا نشدن کامل این طرح را همکاری‌نکردن دستگاه‌ها دانست و گفت: از سال گذشته، طرح جذب نخبگان در دستگاه اجرایی ابلاغ و اجرا شد و در نتیجه آن حدود ۱۰۰۰ نخبه برای جذب معرفی شدند؛ ولی طبق آخرین اطلاعی که داریم این اتفاق در دستگاه‌ها نیفتاده است و نخبگان اعتراض می‌کنند که وعده‌ها درست عملی نشده است. بعضا پس از ورود فرد به دستگاه، مسؤول آن عوض شده و فرد دچار بلاتکلیفی شده است.

با این حال تازه‌ترین اقدامات انجام‌شده در جهت بهتر اجرا شدن روند جذب نخبگان در دستگاه‌ها را از یاسین کیخا، معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان جویا شدیم. او گفت: بعضی از دستگاه‌ها همکاری خوبی با بنیاد داشته‌اند، اما از برخی از دستگاه‌ها بابت همکاری ضعیف گلایه‌مند هستیم و از مجاری خود نیز در حال پیگیری هستیم؛ حتی از دفتر ریاست جمهوری به عنوان نهاد مطالبه‌گر از وزارت‌خانه‌ها، موضوع جذب نخبگان را دنبال کرده‌ایم.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان تشریح کرد: هم‌اکنون نیز در حال برنامه‌ریزی برای فراخوان سوم این طرح هستیم و حدود ۴ هزار کدشغل را با دستگاه‌ها نهایی کردیم. دستگاه‌هایی هم که در این فراخوان حضور دارند، از نهادهایی هستند که با بنیاد همکاری خوبی داشته‌اند و در این طرح پای کار آمده‌اند.

وی در خصوص روند اجرای طرح گفت: در اولین مرحله کدشغل‌ها توسط دستگاه‌ها اعلام می‌شود. دستگاه در این مرحله جایگاه نخبگانی خود را تعیین و به سازمان اداره استخدامی اعلام می‌کند. سازمان اداره استخدامی نیز این جایگاه‌ها را به عنوان ردیف‌های دارای مجوز به بنیاد ملی نخبگان اعلام می‌کند. دستگاه‌هایی که این ۴ هزار کدشغل را اعلام کرده‌اند در فراخوان سوم می‌توانند به عنوان طرف جذب حضور داشته باشند.

کیخا افزود: دستگاه‌ها جایگاه‌ها را اعلام کرده بودند، اما شرایط احراز اعلام نشده بود. برای هر جایگاه استخدامی، شرایط اختصاصی و محدودیت‌هایی مانند محدودیت رشته، محدودیت جنسیت و… نیز در یک دفترچه توسط هر دستگاه بایستی اعلام شود که تا یک هفته گذشته بنیاد درگیر پیگیری و انجام این کار بوده است. این شرایط اختصاصی در حال بارگذاری در سامانه است و امیدواریم تا انتهای همین ماه بتوانیم فراخوان جذب را انجام دهیم.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان در خصوص افرادی که در فراخوان‌های قبلی موفق به جذب نشده‌اند نیز تأکید کرد: با توجه به تغییرات جدید در خصوص اضافه شدن کدشغل‌ها، افرادی که در فراخوان‌های قبلی موفق به جذب نشدند، در این فراخوان بایستی درخواست دهند و کدشغل‌های مورد نظر خود را اعلام نمایند و براساس امتیاز انتخاب خواهند شد.

گروه اخبار

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه