بایگانی‌ها

ماشین های خودپرداز یا باجه اتوماتیک زمینه ساز گسترش مشاغل

کسب‌وکارهای نوپا:ایده ساخت ماشین های خودپردازیا باجه اتوماتیک ،در ابتدا با نام «ماشین سوراخ در دیوار»مطرح شد.در آن زمان کارشناسان معتقد بودند که دستگاه باجه خودکار یا خودپرداز به مشتری بانک اجازه می دهد تا تراکنش های بانکی خود را تقریباً از هر دستگاه خودپرداز دیگری در جهان انجام دهد.

البته باید اشاره کرد؛همانطور که در مورد اغلب اختراعات اتفاق می افتد، بسیاری از مخترعان در تاریخچه یک اختراع مشارکت می کنند، این موضوع در مورد ATM نیز صدق می کند.به همین جهت در این گزارش به تعدادی از کسانی که مدعی اختراع خود پرداز به اشکال مختلف بوده اند اشاره می شود.

سوراخ در دیوار

لوتر سیمجیان ایده ایجاد یک «ماشین سوراخ در دیوار» را مطرح کرد که به مشتریان امکان انجام معاملات مالی را می داد. در سال ۱۹۳۹، لوتر سیمجیان برای۲۰ حق ثبت اختراع مربوط به اختراع خودپرداز خود درخواست داد و دستگاه خودپرداز خود را در مکانی که اکنون Citicorp نامیده می شود آزمایش کرد. پس از شش ماه، بانک گزارش داد که تقاضای کمی برای اختراع جدید وجود دارد وبنا بر این استفاده از آن را متوقف کرد.

نمونه های اولیه مدرن

برخی از کارشناسان عقیده دارند که جیمز گودفلو از اسکاتلند دارای اولین تاریخ ثبت اختراع در سال ۱۹۶۶ برای یک دستگاه خودپرداز مدرن است و جان دی وایت (همچنین از Docutel) در ایالات متحده اغلب با اختراع اولین طرح خودپرداز مستقل شناخته می شود. در سال ۱۹۶۷، جان شپرد بارون یک دستگاه خودپرداز را در یک بانک بارکلیز در لندن اختراع و نصب کرد. دان وتزل در سال ۱۹۶۸ یک دستگاه خودپرداز آمریکایی اختراع کرد. با این حال، تا اواسط تا اواخر دهه ۱۹۸۰بود که دستگاه های خودپرداز بخشی از جریان اصلی بانکداری شدند.

لوتر سیمجیان

لوتر سیمجیان بیشتر به خاطر اختراع دستگاه باجه خودکار یا دستگاه خودپرداز Bankmatic شناخته می شود. او که در ۲۸ ژانویه ۱۹۰۵ در ترکیه به دنیا آمد، در دوران تحصیل در رشته پزشکی درس خواند،اما اشتیاق مادام‌العمر به عکاسی داشت. اولین اختراع تجاری بزرگ سیمجیان یک دوربین پرتره با ژست گرفتن و خود فوکوس بود. سوژه می توانست قبل از گرفتن عکس به آینه نگاه کند و ببیند دوربین چه چیزی می بیند.

سیمجیان همچنین یک نشانگر سرعت پرواز برای هواپیما، یک دستگاه اندازه گیری خودکار هزینه پست، یک دستگاه اشعه ایکس رنگی و یک تله پرومتر اختراع کرد. او با ترکیب دانش پزشکی و عکاسی، راهی برای نمایش تصاویر از میکروسکوپ و روش های عکاسی از نمونه ها در زیر آب اختراع کرد. او در سال ۱۹۳۴ به نیویورک نقل مکان کرد تا شرکت خود به نام Reflectone را برای توسعه بیشتر اختراعات خود راه اندازی کند.

جان شپرد بارون

اما منابع انگلیسی مدعی اند ،اولین دستگاه خودپرداز جهان در یکی از شعبه های بارکلیز در انفیلد، شمال لندن نصب شد. جان شفرد بارون، که برای چاپخانه De La Rue کار می کرد مخترع اصلی این دستگاه بود.

در بیانیه مطبوعاتی بانک بارکلیز، اعلام شده  که بازیگر کمدی، رگ وارنی، ستاره کمدی کمدی تلویزیونی “در اتوبوس”، اولین فردی در کشور شد که در ۲۷ ژوئن ۱۹۶۷ از دستگاه پول نقد در Barclays Enfield استفاده کرد. آن زمان DACS برای سیستم نقدی خودکار De La Rue نامیده شد. جان شپرد بارون مدیر عامل De La Rue Instruments بود، شرکتی که اولین دستگاه های خودپرداز را ساخت.

در این دوران کارت های ATM پلاستیکی وجود نداشت. دستگاه خودپرداز جان شپرد بارون چک هایی میگرفت که آغشته به کربن ۱۴ بود، یک ماده کمی رادیواکتیو. دستگاه ATM علامت کربن ۱۴ را تشخیص می دهد و آن را با شماره شناسایی شخصی (PIN) مطابقت می دهد. ایده یک پین توسط جان شپرد بارون اندیشیده شد و توسط همسرش کارولین اصلاح شد و او عدد شش رقمی جان را به چهار رقم تغییر داد تا راحت‌تر به خاطر سپرده شود.

جان شپرد بارون هرگز اختراع خودپرداز خود را به ثبت نرساند، در عوض تصمیم گرفت که فناوری خود را به عنوان یک راز تجاری حفظ کند. جان شفرد بارون اظهار داشت که پس از مشورت با وکلای بارکلی، “به ما توصیه شد که درخواست برای ثبت اختراع شامل افشای سیستم کدگذاری می‌شود، که به نوبه خود مجرمان را قادر می‌سازد تا کد را کشف کنند.”

در سال ۱۹۶۷ کنفرانس بانکداران با حضور ۲هزار عضو در میامی برگزار شد. جان شپرد بارون به تازگی اولین دستگاه های خودپرداز را در انگلستان نصب کرده بود و از او دعوت شد تا در کنفرانس صحبت کند. در نتیجه، اولین سفارش آمریکایی برای دستگاه خودپرداز جان شپرد بارون ثبت شد. شش دستگاه خودپرداز در اولین بانک پنسیلوانیا در فیلادلفیا نصب شد.

دون وتزل

دون وتزل صاحب امتیاز و مفهوم پرداز اصلی یک دستگاه باجه خودکار بود، ایده ای که او می گوید در حالی که در صف بانک دالاس منتظر مانده بود به آن فکر می کرد. در آن زمان (۱۹۶۸) دان وتزل معاون برنامه ریزی محصول در Docutel بود، شرکتی که تجهیزات حمل و نقل خودکار چمدان را توسعه داد.

دو مخترع دیگر که در ثبت اختراع Don Wetzel ذکر شده اند، تام بارنز، مهندس ارشد مکانیک و جورج چستین، مهندس برق بودند. برای توسعه دستگاه خودپرداز پنج میلیون دلار هزینه شد. این مفهوم برای اولین بار در سال ۱۹۶۸آغاز شد، یک نمونه اولیه در سال ۱۹۶۹ به وجود آمد و Docutel در سال ۱۹۷۳ یک حق اختراع صادر کرد. اولین دستگاه خودپرداز Don Wetzel در یک بانک مستقر در نیویورک نصب شد.

کارت های خودپرداز

اولین دستگاه های خودپرداز دستگاه های آفلاین بودند، به این معنی که پول به طور خودکار از یک حساب برداشت نمی شد، زیرا حساب های بانکی توسط یک شبکه کامپیوتری به دستگاه خودپرداز متصل نمی شدند. بانک‌ها در ابتدا در مورد اینکه به چه کسانی امتیازات خودپرداز را می‌دهند بسیار انحصاری بودند. دادن آنها فقط به دارندگان کارت اعتباری با سوابق بانکی خوبامکان پذیر بود.

در نهایت نیزدون وتزل، تام بارنز و جورج چستین اولین کارت های خودپرداز را ساختند که دارای نوار مغناطیسی و شماره شناسایی شخصی برای دریافت پول نقد بود.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه