بایگانی‌ها

خلیل عقاب کار آفرین ومبتکر برگزاری سیرک در ایران؛درگذشت

کسب‌وکارهای نوپا:خلیل عقاب کار آفرین و مبتکر برگزاری سیرک در ایران؛ در سن ۹۸ سالگی و پس از ۳۶ روز بستری بودن در بیمارستان به دلیل کهولت سن درگذشت.

خلیل طریقت‌پیما ،ملقب به خلیل عقاب پدر سیرک ایران است. این عنوانی است که او به خود داده بود، در عین حال حقیقت نیز هست. شهرت او به خارج از ایران نیز رسیده ودر خارج از ایران خیلی ها نام او را شنیده اند. شهرت او را هم افراد داخل کشور و هم خارج از جامعه سیرک ِقبول داشتند. با این حال عقاب از نظر قدرت اغلب رکوردهای جهانی را در اختیار داشت. او در نوع خود بی نظیر بود و از زمانی که اولین سیرک ایران را تأسیس کرد، نقش مهمی در تاریخ سیرک بین المللی ایفا کرد.

خلیل عقاب در سال ۱۳۰۴ با نام خلیل طریقت پیما در شیراز متولد شد.در اوایل کودکی، والدین خلیل نگران بودند که او به بزرگسالی نرسد. او لاغر، ضعیف و اغلب بیمار بود.

با این حال، بر خلاف همه پیش بینی ها، خلیل جوان به یک ورزشکار استثنایی بزرگ شد. او با تمرین و برتری در نوعی هنرهای ورزشی سنتی ایرانی به نام ورزش زورخانه ای(باستانی) در ایران شهرت یافت.
عقاب در بهترین روزهای اجرای خود در ایران، در دهه ۴۰ و ۵۰، جمعیت زیادی را به خود جذب کرد. او به دلیل خم کردن تیرهای فلزی سنگین و عبور خودروها از روی بدنش مشهور بود.

۲۰ سال بعد در سال ۱۳۵۰ در سن ۴۷ سالگی به دعوت سیرک فاوست به ایرلند مهاجرت کرد. در سال ۱۳۵۱، او به انگلستان رفت تا به سیرک جری کتل بپیوندد.

عقاب پس از کار در انگلستان، سرانجام در ایتالیا اقامت گزید و در آنجا سیرکی به نام «ایران و ایتالیا» را تأسیس کرد.

او همچنین به عنوان بدلکار سینما در خارج از کشور فعالیت می کرد.

به طور کلی، خلیل عقاب نمایش های ورزشی متنوعی را برای سیرک های مختلف در بیش از ۳۷ کشور اجرا کرد.

به او در خارج از ایران لقب مرد آهنی ایران داده بودند. زیرا توانست ۴۵۰ کیلوگرم وزن را با دندان حمل کند. این شاهکار شگفت‌انگیز باعث شد که او در کتاب رکوردهای جهانی گینس در سال ۱۳۵۰ذکر شود.

تا جایی که در رسانه های اجتماعی ثبت شده است، از آن زمان تاکنون هیچکس حتی به شکستن رکورد او نزدیک نشده است.

عقاب یک فیل سنگین ۱۵۰۰ کیلوگرمی را نیز با پاهای خود بلند کرد. این کار را تا ۵۰ سالگی ادامه داد. می گویند پنج سال متوالی هر شب دو بار این کار را می کرد، فقط برای حفظ قدرتی که برای نمایش هایش نیاز داشت.

در سال ۱۳۷۰ عقاب پس از دعوت دولت به همراه ۶۰ مجری که برای سیرک ایتالیایی عقاب کار کرده بودند، به ایران بازگشت. در این میان دو تن از فرزندانش شهرزاد و ابراهیم نیز همراهش بودند.

او به محض ورود به ایران دست به کار شد تا اولین سیرک ایرانی را با رعایت معیارها و استانداردهای جهانی راه اندازی کند.

تا سال ۱۳۹۶، او به طور فعال در زندگی روزمره سیرک شرکت داشت. گویا او حتی به همراه پسرش ابراهیم و سایر اعضای خانواده همچنان روی صحنه اجرا می کرد. بعد سیرک تعطیل شد.

در سال ۱۳۹۶ مرد آهنین ایران در کانتینری دریک پارک در جنوب تهران زندگی می کرد. او پس از اینکه نتوانست کرایه کانتینر خود را پرداخت کند، مجبور به ترک آن شد.

عقاب در گفتگویی در آن زمان به روزنامه ایران گفت: «بعد از تعطیلی سیرک روشن، در یک کانتینر ماندم اما بعد از اینکه نتوانستم کرایه خانه ام را پرداخت کنم، کارکنان شهرداری مرا بیرون کردند. امرار معاش من در خطر است و هیچ منبع درآمدی ندارم.»

مانند بسیاری از هنرمندان، او بیمه نبود و امکان استفاده از حقوق بازنشستگی را نداشت.

عقاب از این وضعیت متاسف بود، اما همچنان در سنین بالا قدرت و وقار خود را نشان می داد. او میگفت:”من نمی خواهم التماس کنم. اما من سزاوار احترام بیشتری هستم. من به دلیل هزینه های بالای پزشکی تحت فشار هستم و پس انداز ندارم.»

“تمام چیزهایی که من در اختیار داشتم همیشه مستقیماً به سیرک من یا برای حمایت از افرادی در جامعه سیرک من که به کمک نیاز داشتند مرتبط بوده است.”

اگرچه وزارت ورزش از ورزشکاران برتر ایرانی حمایت می‌کرد، اما عقاب می‌گفت ، متأسفانه این موضوع شامل حال او نمی‌شود، زیرا او هرگز به سیستم ورزشی ایران وابسته نبود، بلکه به هنر و سیرک وابسته بود.

در اواخر عمر خلیل عقاب و همسرش پس از اینکه مجبور به ترک کانتینر خود در تهران شدند، توانستند به زادگاهش شیراز برگردند، جایی که در شرایط خوبی زندگی می کردند.

از ابتدای سال گذشته مستندی از زندگی او در ایران در حال ساخت بود. قرار است بودفیلم پس از تکمیل به نمایش درآوره شود.

به گفته مسئول بنیاد انجمن خلیل عقاب، مراسم تشییع او، سوم اردیبهشت با حضور فرزندانش برگزار خواهد شد.

گروه توسعه فردی

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه