کسبوکارهای نوپا:شهرهای آفریقایی با دوچرخههای برقی امیدوارند هوا را پاکیزه و زنان را توانمند سازند.در حالی که خیابانهای کامپالا، اوگاندا، صبح زود جان میگیرند، دوروتی ناماویجی کلاه ایمنی خود را محکم میکند و موتور موتورسیکلت برقیاش را روشن میکند. ناماویجی، مادر مجرد دو فرزند، راننده تاکسی است که مسافران را در جادههای شلوغ شهر جابجا میکند و موتورش آرام زیر پایش میلرزد.
حقوق این شغل بسیار بیشتر از درآمدی است که چند سال پیش به عنوان مامور راهنمایی و رانندگی دریافت میکرد. اما بیش از آن، ناماویجی خود را پیشگام در کشوری میداند که رانندگان تاکسی موتورسیکلت تقریباً همیشه مرد هستند.او میگوید: “قبلاً از جاده میترسیدم. حالا، آیندهام را خودم به دست آوردهام.”
ناماویجی یکی از تعداد فزایندهای از زنان آفریقایی است که در صنعت رو به رشد وسایل نقلیه الکتریکی و شاخههای آن کار پیدا میکنند. برای بسیاری، توسعه سریع این بخش، مشاغلی را که مدتها غیرقابل دسترس بودند، مانند رانندگی تاکسی و تعمیر موتورسیکلت، باز میکند. کارشناسان امیدوارند که تغییر به سمت وسایل نقلیه دوچرخ برقی، علاوه بر کاهش نابرابری جنسیتی، بتواند به شهرهای آفریقا در پاکسازی هوای آلوده به دود نیز کمک کند.

شیلا آگاروال خان، مدیر بخش صنعت و اقتصاد برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP)، میگوید: «آلودگی هوا عامل اصلی مرگ زودرس در محیط زیست است. برقی کردن ناوگانها گامی حیاتی برای بهبود سلامت عمومی و نجات جان انسانها است.»این پروژه به رهبری UNEP بیش از ۱۰۰ زن را به عنوان اپراتور، مکانیک و کارآفرین دوچرخه برقی آموزش داده است.
موتورسیکلتها ستون فقرات شبکههای حمل و نقل در بسیاری از شهرهای آفریقا هستند. بیش از ۲۰ میلیون وسیله نقلیه از این نوع در سراسر قاره وجود دارد. اکثر آنها با بنزین کار میکنند و گازهای گلخانهای گرمکننده سیاره را به همراه طیف وسیعی از مواد شیمیایی مضر مانند ذرات معلق ریز و اکسید نیتروژن منتشر میکنند. محققان اوگاندایی دریافتند که در یک دوره چهار ساله اخیر، آلودگی هوای بیرون – که بخش عمده آن از وسایل نقلیه است – منجر به مرگ زودرس بیش از ۷۲۰۰ نفر تنها در کامپالا شده است.
موتورسیکلتها نیز عمدتاً توسط مردان رانده میشوند. به عنوان مثال، در اوگاندا، زنان کمتر از ۱ درصد از اپراتورهای تاکسی موتورسیکلت را تشکیل میدهند.
اما یک پروژه تحت رهبری UNEP در کنیا و اوگاندا قصد دارد این محاسبه را تغییر دهد. این پروژه که توسط وزارت همکاری و توسعه اقتصادی فدرال آلمان (BMZ) تأمین مالی میشود، بیش از ۱۰۰ زن را به عنوان اپراتور، مکانیک و کارآفرین موتورسیکلت برقی آموزش داده است. این زنان شامل ناماوجه از کامپالا نیز میشود. هدف این پروژه کاهش آلودگی است – وسایل نقلیه الکتریکی هیچ گونه انتشار گازهای گلخانهای ندارند – در عین حال ایجاد فرصتهای اقتصادی.
در کامپالا، شرکت سازنده وسایل نقلیه الکتریکی، زمبو، برای رانندگان تاکسی موتورسیکلت زن شغل و آموزش فراهم میکند. از آنجایی که بیشتر برق در اوگاندا از منابع تجدیدپذیر تأمین میشود، دوچرخههای برقی ردپای کربن نسبتاً کمی دارند.
صنعت حمل و نقل، پس از بخش برق، دومین تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانهای گرمکننده کره زمین در جهان است. تقاضا برای موتورسیکلت در سراسر آفریقا رو به افزایش است – عطشی که کنیا و اوگاندا قصد دارند با وسایل نقلیه الکتریکی آن را برطرف کنند. در هر دو کشور، اکثر برق از منابع تجدیدپذیر تأمین میشود، به این معنی که موتورسیکلتهای برقی ردپای کربن نسبتاً کمی دارند.
گروه آموزش
افزودن دیدگاه