بایگانی‌ها

اهمیت و نقش باشگاه های فوتبال در رونق کسب وکارها آبادی شهرها

کسب‌وکارهای نوپا:امروزه باشگاه های فوتبال در رونق کسب وکارها آبادی شهرها و نیز بهبود زیست محیطی بهداشتی و اجتماعی مردم نقش مهمی دارند.در حقیقت باشگاههای فوتبال می توانند  فضاهای شهری پایدار ایجاد می کنند با افزایش شهری شدن جهان، شهرهای ما با چالش های بزرگی روبرو هستند. تغییرات آب و هوایی، نابرابری اجتماعی و از بین رفتن فضاهای سبز و اجتماعی بر زندگی شهری در سراسر جهان فشار وارد می کند. 

از این رو پایداری و مسئولیت اجتماعی اهمیت فزاینده ای پیدا می کند و راه حل های نوآورانه بیش از هر زمان دیگری مورد تقاضا هستند. افزایش و تقویت طبیعت شهری با ارائه مزایای زیست محیطی، بهداشتی و اجتماعی بیشماری از جمله بهبود کیفیت هوا، تقویت سلامت روان و کاهش گرما به رفع این چالش ها کمک می کند. یک نیروی بعید در در این زمینه درحال ظهور است که ابتکارات زیست محیطی را با اقدامات اجتماعی ترکیب کند: فوتبال.

باشگاه‌های فوتبال – قلب بسیاری از شهرها و شهرک‌ها – بستری را برای ارتقای پایداری، آموزش و عدالت اجتماعی فراهم می‌کنند.باشگاه‌های فوتبال با گستره وسیع و ریشه‌های عمیق خود در جامعه، موقعیت خوبی برای ایجاد تغییرات مثبت نه تنها در عرصه ورزشی، بلکه در محیط شهری نیز دارند. رهبران شهر باید توجه داشته باشند – مشارکت با باشگاه های فوتبال می تواند به مقامات محلی و منطقه ای کمک کند تا چالش های شهری مانند ایجاد فضاهای عمومی سبزتر، برنامه ریزی شهری پایدار و مشارکت جوانان را برطرف کنند. برای کسانی که باور ندارند بلند بگویید – فوتبال قدرت تغییر جهان را دارد.

البته این اعتقاد جدید نیست: ورزش به عنوان یک حق اساسی و ابزاری قدرتمند برای تقویت پیوندهای اجتماعی، ترویج توسعه پایدار و تقویت صلح، همبستگی و احترام متقابل به رسمیت شناخته شده است. در شهرها که نیاز به راه حل های زیست محیطی و اجتماعی به ویژه زیاد است، فوتبال فرصت های منحصر به فردی را برای حمایت از توسعه زیرساخت های محلی و بسیج جوامع برای دستیابی به اهداف مشترک زیست محیطی و اجتماعی ارائه می دهد.

. شهرها و باشگاه‌های ورزشی در سرتاسر جهان در حال حاضر این دانش را عملی می‌کنند: باشگاه رئال بتیس  اسپانیا فضاهای سبز و گیاهان بومی را در امکانات ورزشی خود ادغام کرد، به کارمندان اجازه دسترسی به اسکوتر و دوچرخه‌های برقی را داد و طرفداران را تشویق کرد که از حمل و نقل فعال نیز استفاده کنند. در حال حاضر تعداد قابل توجهی از باشگاه های فوتبال محلی این امکان را برای  اعضای جامعه تسهیل کرد که فعالیتهای آنان منجر به کاشت یک جنگل شهری شد. ICLEI Europe، شبکه ای متشکل از ۱۴۰۰ شهر است که به توسعه شهری پایدار اختصاص دارد، با شبکه فوتبال اروپایی برای توسعه (EFDN)، پروژه EU Horizon NBS EduWORLD همکاری می کند تا بیشتر نشان دهد که چگونه باشگاه های فوتبال می توانند در به اشتراک گذاری دانش در مورد طبیعت مشارکت کنند.

راه حل های مبتنی بر (NbS) – مداخلاتی که از قدرت اکوسیستم های سالم برای کاهش اثرات تغییرات آب و هوا و در عین حال افزایش تنوع زیستی و اقدامات الهام بخش استفاده می کند. کار آنها برای مقامات شهری که علاقه مند به تکرار نتایج آنها هستند، اهمیت ویژه ای دارد.

آنچه این ابتکارات را بسیار مؤثر می کند، رابطه نزدیک بین باشگاه های فوتبال و جوامع محلی آنهاست. به عنوان مثال، در یک نظرسنجی اخیر توسط پروژه فوتبال برای عدالت آب و هوا، که EFDN نیز در آن شریک است، نشان داد که ۵۳٪ از پاسخ دهندگان فکر می کنند که باشگاه های فوتبال باید در توسعه راه حل هایی برای تغییر آب و هوا نقش داشته باشند. باشگاه های فوتبال از سطح بالایی از اعتماد برخوردار هستند و با مردم شهرهای خود در تماس نزدیک هستند. این موقعیت منحصر به فرد به آنها اجازه می دهد تا مسائل اجتماعی مهم مانند تغییرات آب و هوا را مستقیماً با طرفداران خود و جامعه گسترده تر در میان بگذارند. نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که ۷۹ درصد از پاسخ‌دهندگان احساس می‌کنند به شدت به باشگاه فوتبال خود متصل هستند.

این موضوع نشان می دهد که فوتبال چیزی بیش از یک بازی است. باشگاه‌های فوتبال این پتانسیل را دارند که تأثیری بسیار فراتر از زمین داشته باشند و جوامع شهری را تقویت کنند، تفکر پایدار را ترویج کنند و راه‌حل‌های بلندمدت برای چالش‌های زمان ما ارائه دهند. در حال حاضر اقدامات متعددی در این خصوص در حال اجرایی شدن است که، نمونه‌ های بسیار چشمگیر از نحوه کار کردن فوتبال و آموزش در شهرها است. کار آنها فراتر از آموزش و رقابت در زمین است و به حوزه آموزش محیط زیست نیز کشیده می شود. به طور خلاصه، این پروژه از فوتبال به عنوان بستری برای مدل‌سازی تأثیرات مثبت NbS و الهام بخشیدن به اقدامات محلی استفاده می‌کند.

مرکزاین پروژه در شفیلد واقع شده است، شهری با بیش از ۵۵۰ هزارنفر، که به دلیل ترکیبی از فضاهای شهری و سبز و خانه صنایع کلیدی مانند تولید، آموزش و ورزش شناخته شده است،همه در پس زمینه میراث صنعتی غنی و نزدیکی به روستاها تنظیم شده است.

برنامه های  مبتنی بر طبیعت، آموزش محیط‌زیست را در فعالیت‌های روزمره باشگاه فوتبال ادغام می‌کند و یک شکل جایگزین و سرگرم کننده از آموزش را برای جوانانی که ممکن است با روش‌های یادگیری سنتی مبارزه کنند، ارائه می‌کند. این پروژه نشان می دهد که چگونه باشگاه هایی مانند شفیلد یونایتد می توانند از دامنه اجتماعی خود برای افزایش آگاهی در مورد مسائل زیست محیطی استفاده کنند و بین تفریح، فعالیت های زیست محیطی و آموزش دانش آموزان پیوند ایجاد کنند.

باشگاه‌های فوتبال می‌توانند چیزی بیش از موسسات ورزشی باشند – آنها پتانسیل لازم برای خدمت به عنوان مراکز اجتماعی را دارند. پروژه هایی مانند برنامه های مبتنی بر طبیعت نشان می دهد که می توانند فضای شهری را طوری شکل دهند که نیازهای ساکنان محلی را بهتر برآورده کند.

بنیاد جامعه شفیلد متحد با ادغام NbS در برنامه های آموزشی خود، باشگاه های فوتبال رانه تنها با جوامع محلی درگیر میکند، بلکه آگاهی زیست محیطی و شیوه های پایدار را نیز ترویج می کنند. با مشارکت با برنامه ریزان شهری و مقامات محلی، آنها حتی پتانسیل ارتقای فضاهای عمومی سبزتر، حمل و نقل سازگار با محیط زیست و امکانات حمایت جامع را از جامعه دارند.

دسترسی آنها می‌تواند به شکل‌دهی سیاست‌های پیرامون پایداری و عدالت زیست‌محیطی، تضمین توسعه عادلانه شهری کمک کند. با رشد این ابتکارات، این سوال باقی می‌ماند: چگونه می‌توانیم از قدرت فوتبال برای ایجاد یک آینده شهری پایدارتر و مرتبط‌تر استفاده کنیم؟

مترجم:احسان محرابی

گروه آموزش

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه