بایگانی‌ها

زندگی زن چینی از خدمتکاری تا مقام یک تاجر چینی پیشگام

کسب‌وکارهای نوپا:روایت زندگی زن چینی پیشگام از خدمتکاری تا تاجر شدن نمایانگر نقش زنان در کسب و کارهای نوپا در آمریکاست .لای نگان به عنوان یک دختر خدمتکار بزرگ شد، به یک تولید کننده مهم سیگارساز تبدیل شد، و سپس صاحب یک پانسیون شد و فروشگاه های مواد غذایی خود را در جنوب غربی آمریکا اداره کرد.لی یانگ، محقق مطالعات آسیای شرقی، مشاهده می گوید:زنان مهاجر در جامعه اولیه چین «بسیار نادر» بودند و عموماً «برای امرار معاش به مردان وابسته بودند».

از طریق بررسی سوابق عمومی و مصاحبه با اعضای خانواده بازمانده، لی زندگی یک زن قرن نوزدهمی را شرح می دهد که این کلیشه را رد کرده است. لای نگان، که بعداً به عنوان گرترود تام شناخته شد، با طی مسیر زندگی عادی خود را در جامعه ای که توسط اجتماعی قدرتمند شکل گرفته بود طی کرده است. لای نگان در سال ۱۸۷۳ احتمالاً در استان گوانگدونگ چین به دنیا آمد و در کودکی در کنار دو مجری اپرا که به گفته لی والدین بیولوژیکی او نبودند، وارد ایالات متحده شد. لی توضیح می دهد: «قاچاق دختران جوان به ایالات متحده در طول دهه ۱۸۷۰به یک تجارت پرسود تبدیل شد. . روزنامه های محلی مملو از تبلیغات ضد چینی بودند و مهاجران را قاچاقچی تریاک، روسپی و بیمار توصیف می کردند. لای نگان احتمالاً به عنوان یک چینی سنتی در سانفرانسیسکو بزرگ شد.

او در نوجوانی با مردی بسیار مسن تر از خودش به نام لی کوانگ، کهنه سرباز جنگ داخلی آمریکا که در محله چینی سیگار می فروخت، ازدواج کرد. سیاست های نژادپرستانه علیه لی کوانگ بود ورویای آمریکایی شدن او را رد می کرد. با این حال، لی می نویسد، «او خوش شانس بود که با زنی که هم مصمم و هم مبتکر بود ازدواج کرد. تا زمانی که او می توانست با کار در یک کارخانه کفش، باز کردن پانسیون، راه اندازی فروشگاه های مواد غذایی، چرخاندن سیگار برگ و حتی خیاطی امرار معاش کند، خانواده هرگز گرسنه نمی ماند.

لی کوانگ و لای نگان تنها چند سالی بود که ازدواج کرده بودند – فرزند بزرگ آنها فقط شش سال داشت – زمانی که کوانگ در سال ۱۸۹۳برای جستجوی طلا به مکزیک رفت. خانواده سعی کردند در شهر معدنی لاکلورادا در سونورا امرار معاش کنند. لی گزارش می دهد که “فضای خشن و ناهموار مکان مناسبی برای بزرگ کردن کودکان نبود.” به این ترتیب، آنها در سال ۱۸۹۶ به شهر بندری گوایماس رفتند، جایی که لای نگان جایی برای خانواده در اقتصاد محلی پیدا کرد. لی می‌گوید: «اگرچه از آنها نظر تعداد محدود بودند، اما با این حال چینی‌ها نسبت به مکزیکی‌های بومی و هندی‌های یاکی که اکثریت جمعیت محلی را تشکیل می‌دادند، تأثیر بیشتری بر اقتصاد سونورا داشتند. به عنوان مثال، چینی ها حداقل ده کارخانه از سی و هفت کارخانه کفش سونوران را در اختیار داشتند که بسیاری از آنها در گوایماس و اطراف آن و [پایتخت ایالت] هرموسیلو بودند.» لای نگان با بهره گیری از موقعیت تجاری که برای مهاجران چینی باز است، کار خود را در یک کارخانه کفش متعلق به چین آغاز کرد، سپس یک پانسیون و یک فروشگاه مواد غذایی را اداره کرد.

اما به طور ناامید کننده ای، لی کوانگ بدهی های قمار بالا می آورد – خانواده در یک مقطع زمانی در آستانه از دست دادن خانه خود بودند که به سختی آن را حفظ کرده بودند – در حالی که احساسات ضد چینی نیز در حال افزایش بود. لی خاطرنشان می کند که روزنامه های محلی پر از تبلیغات ضد چینی بودند که مهاجران را قاچاقچی تریاک، روسپی و بیمار توصیف می کرد. بنابراین، لای نگان بار دیگر در سال ۱۹۰۴ وسایل خود را جمع کرد. او و هفت فرزندش ابتدا به شهر مرزی نوگالس، سونورا نقل مکان کردند، سپس به ایالات متحده رفتند، جایی که خانواده او به یکی از معدود خانواده های چینی تبدیل شدند که در نوگالس، آریزونا ساکن شدند. هنگامی که لای نگان هشتمین فرزند خود را در سال ۱۹۰۶ به دنیا آورد، در گواهی تولد دخترش، شغل لی کوانگ به عنوان «سیگارساز» ذکر شد، در حالی که لای نگان به عنوان «زن خانه دار» درج شد. با این حال، لای نگان همیشه نان آور اصلی و اغلب تنها نان آور خانواده بوده است. او اشاره می کند که لای نگان یک فروشگاه دیگر در نوگالس افتتاح کرده است.

لی کوانگ هنگام بازدید از سانفرانسیسکو دچار سکته مغزی شد و در سال ۱۹۱۳ درگذشت، لای نگان برای مراقبت از او از نوگالس سفر کرده بود. سه سال بعد، لای نگان با تام وون، دوست قدیمی و همکار سیگارساز ازدواج کرد. از آنجا که آنها بدون تایید انجمن های مخفی قدرتمند ازدواج کردند، مجبور شدند به آریزونا بازگردند. آنها قبل از نقل مکان به این مکان درسال ۱۹۱۸ به توسان – جایی که لای نگان تا زمان مرگش در سال 1۱۹۴۰ در آنجا باقی ماند – در خانه قدیمی لای نگان در نوگالس زندگی کردند. لی می نویسد، داستان لای نگان «توجه را به تلاش موفقیت آمیز یک زن مهاجر برای زنده ماندن در جنوب غربی آمریکا جلب می کند» و «نیاز به تحقیقات بیشتر برای کشف پیچیدگی های نقش زنان در جوامع اولیه مهاجر چینی» را نشان می دهد.

گروه کسب و کار

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه