بایگانی‌ها

گزارشی ازاولین موزه چکش جهان ،به عنوان کسب و کاری نوین درسرزمینی دور افتاده

کسب‌وکارهای نوپا:شهر کوچکی در آلاسکا اولین موزه چکش جهان ،به عنوان کسب و کاری نوین درسرزمینی دور افتاده  را در خود جای داده است.تشکیل این موزه در یک نقطه دور افتاده در کره زمین سندی بر ضرورت استفاده از ابتکار و خلاقیت در حوزه کار آفرینی و کسب و کارهای نوین است. شاید هیچکس تاریخ این ابزار را بهتر از کلکسیونر دیو پهل نداند که ۲۰ سال پیش نمایشگاهی از مصنوعات خود را در هاینس افتتاح کرد.

یک چکش را تصور کنید. به احتمال زیاد وسیله ای که به ذهن می رسد دارای یک دسته چوبی (شاید لاستیکی) است که به یک سر فلزی منتهی می شود. خوب. اکنون این توصیفات از چکشها را فراموش کنید – زیرا ۲۵۰۰ چکش (با ۸هزار چکش دیگر در انبار) در موزه همر در هاینس، آلاسکا، دانش عمومی در مورد چکش را به چالش می کشند.

این موزه چهار اتاقه، منشأ اولین ابزار بشری را در قرن‌ها تاریخ، از امروز تا عصر صنعتی تا دوران استعمار و فراتر از شناخت، نشان می‌دهد. چکش صخره‌ای که به اعتقاد دیرینه‌شناسان، هرم منکور در مصر را ساخته است، سربازان پیاده رومی با تبر جنگی که به‌عنوان سلاح استفاده می‌شد، چکش‌های تبلیغاتی که برای چسباندن آگهی‌ها استفاده می‌شد، چکش‌های بانکی اواخر دهه ۱۸۰۰ برای ابطال چک‌ها قبل از ظهور چکهای جدید استفاده می‌شد. چکش‌های حفره‌زن و چکش‌های نوشیدنی پتکی کوچک که بازدیدکنندگان کافه ها در دهه ۱۹۶۰ میلادی نیویورک برای باز کردن در بطری ها مورد استفاده قرار داشت؛ ونمونه های متعدد دیگر همگی در این نمایشگاه دیده می شوند.

دیو پهل، بنیانگذار موزه و کلکسیونر مادام العمر، می گوید:”اینجا در موزه همر یک وسیله کاربردی برای همه وجود دارد” مجموعه او نشان می دهد که هر حرفه ای، جایی در امتداد فعالیتش، از یک چکش خاص استفاده می کرد. “همه از چکش استفاده می کنند، اما بسیاری از ما حتی نمی دانیم که بدون آن چند وقت یکبار یا کجا خواهیم بود.”

فضای داخلی موزه چکش

پهل که اصالتاً اهل اوهایو بود، در سال ۱۹۸۰ به آلاسکا رفت تا خانه دار شود. او و همسرش در Haines، یک شهر کوچک حدود ۲هزار نفری در جنوب شرقی آلاسکا، ساکن شدند، جایی که آنها یک کابین خارج از شبکه ساختند و فرزندان خود را در سبک زندگی خودکفایی بزرگ کردند. شیفتگی او به ابزار، او را به جمع آوری چکش درمراکز فروش املاک و بعداً در eBay برانگیخت. پهل با لبخندی خیره کننده می گوید: «تعطیلات خانوادگی شکار چکشی جدید بود. در نهایت، مجموعه شخصی او از خانه اش بزرگتر شد.

پهل می‌گوید: «ما یک خانه چوبی یک اتاقه داشتیم که در آن زندگی می‌کردیم، و من از تمام دیوارها چکش آویزان کرده بودم. «سپس این ساختمان برای خرید پیدا کردم و من از [همسرم] کارول کمک زیادی می‌گرفتم تا تعدادی از این چکش‌ها را از خانه بیرون بیاورم. او دیگرداشت از گردگیری روزانه چکشها خسته می شد

در سال ۲۰۰۲، پهل در آن زمان «تنها موزه چکش جهان» را در کلبه‌ای متوسط ​​به مساحت ۳۶۵متر مربع با حاشیه سفید و تزئینات سبز افتتاح کرد. در ۲۰ سال گذشته، پهل می گوید که میزبان مجموعه داران جدی از سراسر جهان، از جمله لیتوانی، اوکراین و استرالیا بوده است. یکی از دوستان لیتوانیایی از آن زمان موزه چکش خود را به نام Plaktuku Ekspozicija یا “موزه چکش” با مجموعه کمی بزرگتر در لینکمنیس افتتاح کرد. پهل با خنده می گوید: «این زمانی بود که ما به نوعی به «اولین در جهان» تغییر مکان دادیم. چکش فرونوئر، موزه آسیاب چکشی قرن هفدهمی در فروناو، آلمان، از سال 1953 پذیرای بازدیدکنندگان بوده است. در همین حال، اسکاتی فولتون، مجموعه دار خصوصی، موزه غیررسمی فولتون همر را در میسویل، کنتاکی اداره می کند، جایی که حدود ۲۱هزارچکش را در کنار ساختمان به نمایش می گذارد.

اما آنچه مجموعه‌ی پهل را متمایز می‌کند، ۲۵۰۰ سند ثبت اختراع است که او در اختیار دارد که به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد که دقیقاً چگونه هر مخترع قصد استفاده از ابزار خود را داشته است. فولتون می گوید: «او همه اطلاعات را در اختیار دارد. او در آنجا یک مزیت دارد، بنابراین می تواند جزئیات بیشتری در مورد چکش ارایه بدهد. اگر کسی [متخصص] است، دیو است. و او از چکش‌هایش نیز استفاده می‌کند و در آنجا در آلاسکا در طبیعت زندگی می‌کند

هاینس در ماه‌های تابستان از گرفتارترافیک کشتی‌های کروز می‌شود، این شلوغی باعث می‌شود موزه شهر کوچک (یکی از چهار موزه در هاینس و روستای بومی آلاسکا در همسایگی آن در کلوکوان) بسیار فعال باشد. پهل برای جلب توجه عابران پیاده یک چکش نزدیک به ۶متر ساخت و در سال ۲۰۰۷ روی چمن جلوی موزه نصب کرد. همچنین در ماه های زمستان، او مجسمه نمادین را با چراغ های کریسمس تزئین می کند.

پهل می گوید که حضورحدود ۸هزار بازدیدکننده سالانه در این موزه در خارج از شهر، نه تنها به ماندگاری موزه کمک کرده است، بلکه کمک قابل توجهی به بهبود کیفیت مجموعه آن نیزکرده است.

او می گوید: «برخی از بهترین چیزها در اینجا توسط بازدیدکنندگان ما اهدا شده است، از جمله یک خط مونتاژ کامل از یک شرکت ساخت دستگیره چکش در دهه ۱۸۸۰. او می افزاید”بازدیدگنندگان به این موزه وارد می شوند و شاید یک سال بعد، به یک گاراژ شخصی یا عمومی  بروند و یک چکش ببینند، یا کسی را که چکشی ساخته رابشناسند.” در سال ۲۰۱۸، پس از مرگ جیم مائو، مجموعه‌دار اهل فینیکس، آریزونا و اهدای خانواده‌اش به مجموعه موزه، ۱۶۰۰ چکش به موزه پهل افزوده شد.

پهل به عنوان یکی از پیشروترین کلکسیونرهای چکش در جهان شناخته می شود و از کودکانی که به دنبال شناسایی چکش برای پروژه مدرسه هستند تا متخصصان کانال History و درخواست مشاوره تخصصی در مورد اینکه از کدام چکش ها برای نمایش مجدد استفاده شود، به طور منظم از او سؤال می کنند. در سال ۲۰۰۴، دیوید شایت، متصدی فقید در بخش کار و صنایع موزه ملی تاریخ آمریکا، از پهل خواست تا در طی یک بازدید خصوصی به او کمک کند تا چکش های خاصی را در مجموعه های اسمیتسونیان شناسایی کند. این جمع آوری کننده به یاد می آورد، پسر ده ساله پهل توانست یکی از ابزارها را به عنوان چکشی که برای بستن مجدد درب جعبه سیگار استفاده می شود، تأیید کند. همین ماه گذشته، پهل یک کتاب ۲۰۰ صفحه‌ای به “نام چکش بهبودیافته: راهنمای شناسایی، تاریخچه و تحولات چکش” را منتشر کرد، که ترکیبی از سال‌ها تحقیق و تجربه او است، همراه با تصاویر اسکن شده از اختراعات برای نشان دادن آن به عموم مردم. فولتون یک متخصص ابزار  می‌گوید این بهترین کتابی است که در مورد چکش‌هایی که تا به حال با آن برخورد کرده ؛نوشته شده و «بسیار آموزنده».است.

علاقه پهل به چکش مسری است. در پشت موزه، او گوشه ای را به آثار هنری الهام گرفته شده از این ابزار اختصاص داده است، از جمله شعری که در مورد دست چکش مصنوعی در مجموعه خود نوشته است. او آن را با لبخند چنین می خواند: «هندی دن دستش را از دست داد و مدتی دراز کشید / اما به دعا و لطف او بریس خود را ساخت / با لبخند به سر کار برگشت…»

او می‌گوید که امید ش به دو چیز است: حفظ تاریخچه چکش، در عین حال تشویق جوانانی که در دنیای اتوماسیون به دنیا آمده‌اند تا «کمی در مشاغل  دارای فعالیتهای ،فعال شوند» و استفاده از آن را یاد بگیرند.

پهل می گوید: «این واقعاً مهمترین جنبه تأسیس این موزه است. همچنین “علاقه من به شعار “خودت انجامش بده”،نشان میدهد و من هنوز هم اهل انجام دادن کارهای خودم هستم.”

او اشاره می کند که چکش سر به فلک کشیده بیرون موزه به دلیل در معرض باران قرار گرفتن؛ شروع به پوسیدگی کرده است. او می‌گوید: «ممکن است نیاز به ساخت یک دستگاه جدید باشد. “این بار شاید با سرو زرد.” خوشبختانه، پهل همه ابزار را برای تحقق آن در اختیار دارد.

مترجم:احسان محرابی

گروه توسعه فردی

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه