کسبوکارهای نوپا:تولید خودرو ژیان برای کمک به کسب و کارهای ضعیف آغاز شده است. در یک روایت تاریخی میگویند کشاورزان فرانسوی که می خواستند تولیدات کشاورزی خود از جمله تخم مرغهایشان را به شهر برای فروش ببرند به یک وسیله نقلیه کم خرج که نرم هم حرکت میکرد نیاز داشتند. بدین ترتیب خودرو سیتروئن تولید شد.
همین اتومبیل در ایران هم با نام ژیان از سال ۱۳۴۷ خورشیدی ساختش آغاز شد.این خودروکه مناسب ترددهای درون شهری و برای تامین نیاز یک خانواده کم جمعیت بود با حداقل قیمت و هزینه نگهداری طراحی شده بود.
از دلایل محبوبیت زیاد این خودرو قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن بود.نکته جالب دنده خودرو بود که در داخل داشبرد خودرو طراحی شده بود و این خودرو سه دنده و یک دنده عقب داشت.
کارخانه ژیان در سال ۱۳۴۶تاسیس شد و در سال ۱۳۴۷ به مرز بهره برداری رسید.در اولین سال تولید ژیان یعنی سال ۱۳۴۷تعداد ۴۲۴دستگاه تولید شد در سال ۱۳۴۸تعداد تولیدبه رقم ۳۳۵۳ دستگاه رسید .
در سال ۱۳۴۹ نیز ۴۲۶۶ عدد ژیان به بازار عرضه شد.همچنین در سال ۱۳۵۱ تعداد ۵۸۲۴ دستگاه ژیان تولید گردید.اتومبیلهای ژیان ساخت ایران در حدود ۸۰ دلار از نمونه فرانسوی آن گرانتر تولید می شد.
در سال ۱۳۴۷وقتی کارخانه سیتروءن ،تولید ژیان را در ایران آغاز کرد.تولید روزانه آن در هر روز ۴دستگاه اتومبیل ژیان بود و ۱۵۰ نفر کادر پرسنلی و فنی آن را تشکیل می دادند.
در سال ۱۳۵۱ تعداد۱۱۸ کارمند اداری ،۴۲کارمند و کارشناس با تحصیلات عالیه و ۵۴۸ کارگر متخصص و ۱۷۰کارگر عادی چرخ کار این واحد تولیدی را می چرخاندند.
در این کارخانه ۵ مدل ژیان تولید میشد و در سال ۱۳۵۵ طی قردادی با شرکت فرانسوی رنو، رنو ۵ هم به تولیدات شرکت افزوده شد.
در اولین عرضه در ایران ژیان به قیمت ۱۲ هزار تومان به فروش رفت، در حالی که پیکان ۱۷ هزار تومان بود. با چنین قیمتی خودرو ژیان سالهای سال در ایران ارزان ترین خودرو بود.
گروه کسب وکار
افزودن دیدگاه