بایگانی‌ها

تاسیس پارک تمساح کالیفرنیا،کسب و کار نوپا به شیوه قدیمی

کسب‌وکارهای نوپا:پارک تمساح کالیفرنیا در سال ۱۹۰۷،توسط  جوزف «تمساح جو» کمپبل و فرانسیس ویکتور ارنست پدر، در هات اسپرینگز، آرکانزاس،تاسیس شد. اینجا پس از اندک مدتی  به لس آنجلس در مجاورت باغ‌وحش سلیگ و استودیوی تصاویر متحرک در نقل مکان کرد.بدین ترتیب  مزرعه تمساح خزندگان ،به صنعت فیلمسازی اجاره داده شد.

پس از آن نیز مزرعه در می ۱۹۵۳ به پارک بوئنا در اورنج کانتی نقل مکان کرد و تا سال ۱۹۸۴ به عنوان مزرعه تمساح کالیفرنیا به کار خود ادامه داد، یعنی تا زمانی که اجاره آن تمدید نشد.

چهار ساختمان در مزرعه حاوی بیش از ۱۰۰ نوع مار و مارمولک از سراسر جهان بود. این مزرعه حاوی لاک‌پشت‌های قیچی، لاک‌پشت‌های غول‌پیکر ُدربیش از ۱۰۰۰ نمونه بود .به همین جهت اینجا بزرگترین مجموعه خزندگان در جهان نامیده می‌شد.

ورودی اولیه فقط ۲۵ سنت بود، بازدیدکنندگان می‌توانستند از کیف‌های تمساح در فروشگاه هدیه استفاده کنند، یک تمساح آموزش‌دیده را تماشا کنند که از یک سرسره ۱۶ فوتی سر می خورد، یا از بچه‌های خود در حال سوار شدن بر روی حیوانات عکس بگیرند. با این ویژگی ها، پارک تمساح یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری لس آنجلس بود.

یک بروشور تبلیغاتی برای مزرعه ادعا می‌کرد: «در اینجا صدها تمساح در اندازه‌های مختلف، از نوزادان کوچک، به سختی به اندازه یک مارمولک، تا هیولاهای بزرگ، ۵۰۰ ساله یا بیشتر، دیده می‌شوند.» البته ادعای آخری نادرست است، زیرا تمساح آمریکایی در حدود ۵۰ سالگی می میرد.

تمساح ها بر اساس اندازه اشان در مجموعه ای شامل بیست حوض جدا شده بودند. اندازه آنها از چند اینچ تا سیزده فوت متغیر بود.

مقاله ای در سال ۱۹۱۰ توسط آرتور اینکرسلی در ماهنامه Overland توضیح می دهد که چگونه تمساح هاتکثیر شدند، چگونه تخم ها جوجه کشی می شدند و حتی چگونه حیوانات ورزش می کردند.

اینکرزلی نوشته بود: «با یک میله فولادی بزرگ طعمه‌شده با گوشت ، گرفتن تمساح به همان اندازه آسان است که یک ماهی قزل آلا را با قلاب صید کنید..”

با وجود علائمی که به بازدیدکنندگان توصیه می‌کرد «به تمساح‌ها سنگ پرتاب نکنند، ازتف کردن، مشت یا آزار آنها را به هر نحوی پرهیزکنند»، بزرگسالان و کودکان مرتباً تمساح‌ها را در مزرعه به این طرف و آنطرف حمل می‌کردند. حتی برخی به بهانه شوخی تمساح های کوچک را سرقت میکردند!

همچنین تصاویری که در مزرعه تمساح لس آنجلس گرفته شده است، مردم را در حال تعامل با تمساح ها به روش های مختلف نشان می دهد. کودکان خردسال را می توان در حال بازی با بچه تمساح ها یا تماشای آنها از فاصله بسیار نزدیک دید.

بازدیدکنندگان حتی می‌توانستند از سواری با تمساح لذت ببرند، جایی که کودکان می‌توانستند روی یک زین مخصوص بنشینند و در حوضچه‌ها سوار بر تمساح ها شوند. یکی از جذابیت های پارک تماشای نگهبانان بود که تمساح ها را قبل از اینکه از یک سرسره ۱۶ فوتی به داخل حوضچه ای از آب بروند، از پله هایی بالا ببرند.

اما تمساح ها  با صدای بلند شبانه خود مزاحم مردم محله شده بودند. علاوه بر این، هنگامی که باران مخزن مجاور را از آب انباشته کرد و سیل راه افتاد ، آب به داخل مزرعه سرریز شد و به تمساح ها این فرصت را داد که از طریق کانال های آب محله، به حیاط خلوت و گاهی اوقات استخرهای شنا ی خانه ها  یورش ببرند.

در دهه ۱۹۵۰، باغ وحش به پارک بوئنا نقل مکان کرد، اما تازگی و جذابیت آن از بین رفته بود. این جاذبه در سال ۱۹۸۴ پس از کاهش حضور سالانه به زیر ۵۰ هزار نفر (و همچنین به دلیل عدم تمدید اجاره نامه) تعطیل شد. تمساح ها نیز به یک ملک خصوصی در فلوریدا فروخته شدند.

ترجمه :احسان محرابی

گروه کسب وکار

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه