بایگانی‌ها

ازمعاملات به صورت کالابه کالا تا تاسیس بانک

از سالیان دور، معاملات به صورت کالابه کالا انجام می شد و به طور کلی افراد و جوامع مختلف کالایی را می دادند و به جای آن کالای دیگری می گرفتند تا اینکه پول اختراع شد. البته که پول یکی از مهم ترین اختراعات بشر بود که به حل بسیاری از مشکلات موجود در معاملات کمک بسیاری کرد؛ اما پس از آن با اختراع اولین کارت اعتباری مشکلات موجود در ارتباط با حمل پول و نیز مرتفع گردید و کارت اعتباری نیز به عنوان یکی از مهم ترین اختراعات بشر محسوب شد، به ویژه در زمان شیوع بیماری اپیدمیک که استفاده از پول نقد عاملی برای انتقال بیماری بود، اهمیت بیشتری پیدا کرد.

ضرب سکه و رواج پول

ضرب سکه برای اولین بار در یونان باستان انجام شد و از آن زمان به بعد مسئله ی ذخیره ی پول، مدیریت و نگهداری آن اهمیت ویژه ای پیدا کرد. در آن زمان پول ها را در معابد ذخیره می کردند؛ البته سوابقی نیز از اعطای وام در قرن ۱۸ قبل از میلاد حضرت مسیح نیز وجود دارد که مربوط به سرزمین بابل می باشد و در آن زمان معابد برای این کار اقدام کردند و به متقاضیان وام می دادند. پس از آن رومی ها از بابلیان ذخیره پول در معابد را آموختند و سیستم بانکداری را راه اندازی کردند.

تاسیس اولین بانک در ونیز

رومیان به ذخیره پول در معابد و سیستم بانکداری خود ادامه دادند تا زمان سقوط امپراطوری روم. از آن زمان به بعد ایده ی بانکداری آن ها اصلاح شد و برای اولین بار موسسه مالی به نام بانک در سال ۱۱۵۷ در ونیز تاسیس شد. این سیستم بانکداری نیز تا قرن ۱۹ ادامه پیدا کرد و فعالیت های آن به اعطای وام، پذیرش سپرده، صرافی و انتقال وجه خلاصه می شد.

گروه آموزش

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه