بایگانی‌ها

اداورد جنرواکسن آبله را اختراع کرد

کسب‌وکارهای نوپا:اداورد جنر واکسن آبله را اختراع کرد و به عنوان کار آفرینی شناخته شد که جان میلوینها نفر را نیز نجات داد.باید بدانیم که تا قبل از سال ۱۷۹۶، تنها راه شناخته شده برای جلوگیری از عفونت آبله، آلوده کردن عمدی یک فرد به پوسته های یک فرد مبتلا به آبله بود. این عفونت عمدی واریولاسیون نامیده می شد و تحت نظارت یک پزشک یا فردی انجام می شد که می دانست چگونه مواد عفونی کافی برای ایجاد پاسخ ایمنی بدون عفونت کامل ایجاد کند. مورد دوم همیشه اینطور نبود، اما شدت و خطر مرگ ناشی از تنوع کمتر از خطر ابتلا به آبله «به روش طبیعی» بود. در ماه مه ۱۷۹۶، یک پزشک بریتانیایی به نام ادوارد جنر این فرضیه را آزمایش کرد که تلقیح مستقیم یک فرد با آبله گاوی بسیار خفیف تر و کشنده تر، آن فرد را در برابر آبله مصون می کند.

جنر این نظریه را بر اساس مشاهدات خود از دوشکاران استوار کرد. آن دوشیرانی که از طریق تماس با گاوها به آبله گاوی مبتلا شده بودند، حتی زمانی که چندین بار در معرض این بیماری مرگبار قرار گرفتند، در برابر آبله مصون بودند. همچنین شواهد زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه جنر یافته‌های سایر محققان زمان خود را که اثر محافظتی مشابهی را از ابتلا به آبله گاوی گزارش کرده‌اند، مورد مطالعه قرار داده است. با این حال، توصیف دقیق ادوارد جنر از آزمایش‌هایش بود که همکارانش و مقامات را متقاعد کرد که تلقیح با آبله گاوی – که او آن را واکسیناسیون می‌نامید – از نظر ایمنی به تنوع ارجحیت دارد. ادوارد جنر در سال ۱۷۴۹ در برکلی، گلاسترشایر، انگلستان به دنیا آمد. جنر در سن ۱۴سالگی به مدت ۷ سال نزد جراح دانیل لودلو شاگردی کرد. سپس در سن ۲۱ سالگی، جنر به بیمارستان سنت جورج در لندن رفت و در آنجا تحصیلات پزشکی خود را ادامه داد. در سال ۱۷۸۸، او به عنوان عضو انجمن سلطنتی انتخاب شد. مشاهدات دقیق او از آزمایشات متعدد، و انتشار آن یافته ها، او را به دستاوردهای جدیدی رساند.

همین توانایی در مشاهده و توصیف وقایع پیرامون او بود که منجر به انتشار یافته های او از مجموعه ای از مطالعات موردی در مورد افرادی شد که در معرض آبله گاوی قرار داشتند و در برابر آبله مصون بودند. همراه با آزمایش روی جیمز فیپس، مشاهدات او باعث شد تا او را به عنوان اولین فردی که واکسن موفقی علیه آبله تولید کرده است، شناخته شود.

در سال ۱۸۰۳، یافته‌های جنر به فرانسوی و اسپانیایی ترجمه شد و پادشاه اسپانیا یک کمپین واکسیناسیون را به قاره آمریکا و خاور دور راه اندازی کرد. ادوارد جنر در طول زندگی خود به دلیل مشارکت در درک بیماری های عفونی تمجیدهای زیادی دریافت کرد. این در زمانی بود که نظریه غالب بیماری عفونی، نظریه میاسما بود، نظریه ای که بیان می کرد “هوای بد” باعث بیماری می شود. تا اواخر دهه ۱۸۰۰بود که نظریه بعدی و کنونی بیماری، نظریه میکروب، توسط لوئی پاستور و دیگران با تکیه بر آثار جنر اثبات شد.

گروه آموزش

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه