هوش مصنوعی گوگل «ناجی کاربرها و قاتل ترافیک وب‌سایت‌ها»

هوش مصنوعی گوگل «ناجی کاربرها و قاتل ترافیک وب‌سایت‌ها»

کسب‌وکارهای نوپا:هوش مصنوعی گوگل «ناجی کاربرها و قاتل ترافیک وب‌سایت‌ها»شده است.تغییرات الگوریتم گوگل در سال گذشته باعث سقوط شدید ترافیک موتور جستجو برای وب‌سایت‌ها شده و حتی بسیاری از پایگاه‌های خبری و بنگاه‌های نشر محتوا را ورشکست کرده است.

اکنون نیز این غول فناوری با ویژگی جدید خود موسوم به «خلاصه‌سازی هوش مصنوعی» ضربه دیگری به نشردهندگان محتوای آنلاین وارد کرده است.

این قابلیت که با هدف رقابت با ابزارهایی مانند چت جی‌پی‌تی عرضه شده، توسط جمینای تولید می‌شود و خلاصه‌ای کوتاه از نتایج جستجو را در بالای صفحه نمایش می‌دهد. در زیر این خلاصه، لینک منبع و گزینه «نمایش بیشتر» دیده می‌شود.

به عبارت دیگر وقتی کاربر پرسشی را در گوگل وارد می‌کند، پاسخ را در همان خلاصه دریافت می‌کند بدون اینکه روی لینک‌های پایین کلیک کند.

اما این مسئله ریسک بزرگی برای وب‌سایت‌هایی ایجاد کرده که به درآمد حاصل از تبلیغات گوگل و به اصطلاح «سئو» متکی هستند.
سقوط ترافیک وب‌سایت‌های پرمخاطب

معرفی این قابلیت بیش از همه بر سایت‌های گردشگری، سلامت و بررسی محصولات تأثیر گذاشته است.طبق داده‌های پایگاه «سیمیلاروب»، ترافیک جستجو برای وب‌سایت‌ها بین آوریل ۲۰۲۲ تا آوریل ۲۰۲۵ حدود ۵۵ درصد کاهش یافته است.

گزارشی از وال‌استریت ژورنال نیز نشان می‌دهد ترافیک بسیاری از وب‌سایت‌های خبری مشهور جهان در حال کاهش است.ترافیک ناشی از جستجو برای سایتی خبری نظیر هافینگتون پست طی سه سال بیش از نصف شده و واشنگتن‌پست نیز افتی مشابه داشته است.

باربارا پِنگ، مدیرعامل بیزنس اینسایدر، در ماه مه حدود ۲۱ درصد از کارکنان خود را به دلیل «افت شدید ترافیک فراتر از انتظار» اخراج کرد.سهم ترافیک جستجوی ارگانیک نیز در وب‌سایت نیویورک تایمز به ۳۶.۵ درصد در آوریل ۲۰۲۵ کاهش یافت.

نیکلاس تامپسون، مدیرعامل آتلانتیک پیش‌بینی می‌کند که ترافیک گوگل تقریبا به صفر برسد و می‌گوید شرکت‌ها باید مدل کسب‌وکار خود را بازطراحی کنند: «گوگل در حال تغییر از موتور جستجو به موتور پاسخ است.»
کاربران روی لینک‌ها کلیک نمی‌کنند.

مدیران گوگل ادعا می‌کنند که این شرکت همچنان متعهد به هدایت ترافیک به وب است و کاربرانی که پس از مشاهده خلاصه روی لینک‌ها کلیک می‌کنند، زمان بیشتری در سایت‌ها می‌گذرانند.

اما تحقیقات تصویر دیگری نشان می‌دهد. طبق مطالعه جدید مرکز پژوهشی «پیو»، تنها درصد کمی از ۹۰۰ کاربر آمریکایی گوگل روی لینک منبع مشخص‌شده در نتایج جستجو کلیک می‌کنند. در واقع بقیه به همان خلاصه کوتاه بسنده می‌کنند.

گروه اخبار

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه