بایگانی‌ها

خدمت سربازی اجباری در کرواسی از سال آینده

کسب‌وکارهای نوپا:خدمت سربازی اجباری در کرواسی از سال آینده باز می گرداند. دلیل آن وضعیت امنیتی فزاینده پیچیده در اروپا و جهان است. وزارت دفاع کرواسی اعلام کرد که از 1 ژانویه ۲۰۲۵ خدمت سربازی اجباری را برای مردان بازگرداند. خدمت سربازی جدید دو ماهه خواهد بود. این تصمیم نشان دهنده بازگشت به خدمت اجباری است که در سال ۲۰۰۸ با تغییر کشور به سیستم داوطلبانه به حالت تعلیق درآمد.

دلیلی که ایوان آنوسیچ، وزیر دفاع این کشور عنوان کرد، وضعیت ناامن ژئوپلیتیکی در اروپا و جهان بود. این ایده پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین آغاز شده بود. در واقع، قبل از شروع جنگ در اوکراین، کرواسی یکی از آخرین کشورهایی بود که با توجه به نقشی که در جنگ‌های یوگسلاوی در اوایل دهه ۱۹۹۰ داشت، جنگ را در اروپا تجربه کرد.

بنابراین، گذار از این ایالت به لغو خدمت اجباری سربازی تنها در ۱۳ سال بسیار چشمگیر بود. با این حال، به نظر می رسد که زمان در حال تغییر است و کروات ها احساس اضطراب می کنند. وزیر دفاع به نقل از آسوشیتدپرس همچنین اعلام کرد که علاوه بر بازگشت سربازی اجباری، نوسازی تجهیزات و افزایش حقوق سربازان و افسران ارتش عادی صورت خواهد گرفت.

هنگامی که خدمت سربازی جدید به واقعیت تبدیل شود، کرواسی پنجمین کشور اتحادیه اروپا خواهد شد که این وظیفه را برای بخشی از شهروندان خود تثبیت می کند. سایر کشورهایی که خدمت سربازی اجباری دارند دانمارک، سوئد، فنلاند و اتریش هستند. با این حال آنها مدل های مختلفی دارند. یکی از موارد جالب، مدلی است که در سوئد اعمال شده است، که در سال ۲۰۱۷ نیز پس از وقفه ای هفت ساله، خدمت اجباری را مجدداً معرفی کرد. این کشور تنها کشوری در اروپا است که برای زنان نیز خدمت اجباری را اعمال می کند، حتی اگر با نرخ های مشابه مردان نباشد.

گروه اخبار

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه