کسبوکارهای نوپا:افزون بر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار درخواست مجوز در درگاه ملی مجوزها به ثبت رسیده و نزدیک به ۴۴۰۰ مجوز قانونی موجود در کشور را ارائه میدهد.
به گزارش کسب و کار نیوز، درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، بستری اینترنتی تحت مدیریت دبیرخانه «هیأت مقرراتزدایی و بهبود محیط کسب وکار» است که برای همه کسب وکارهای موجود در کشور، شرایط، مدارک، مجوزهای پیشنیاز، هزینه و زمان صدور مجوز را شفاف و قابل فهم ارائه می کند. این درگاه، تنها مرجع رسمی اعلام شرایط صدور مجوزهای کسب و کار و معرفی مرجع قانونی صادرکننده همه مجوزهای کسب و کارها در کشور محسوب میشود.
بر اساس ماده ۷ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و اصلاحات بعدی، «هیأت مقرراتزدایی و بهبود محیط کسب و کار»، به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی موظف است شرایط، مراحل و هزینههای صدور مجوزهای کسب و کار را شفاف و سهل کند تا هر شهروند بتواند در این سایت به راحتی از شرایط و مراحل دریافت مجوز کسب و کار مورد نظرش مطلع شود و در صورت درخواست، از درگاه تخصصی، مجوز مورد نظرش را به سهولت و در کوتاه ترین زمان ممکن، دریافت کند.
دبیرخانه «هیأت مقرراتزدایی و بهبود محیط کسب وکار» در مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی مستقر است و راهبری و مدیریت “درگاه ملی مجوزهای کسب و کار کشور” را بهعهده دارد. شفاف سازی شرایط، مدارک، زمان و هزینه لازم برای صدور مجوز همه کسب و کارها، معرفی مرجع اصلی صادرکننده مجوز هر کسب و کار، سهل کردن شرایط، مدارک و زمان و هزینه لازم برای صدور مجوز همه کسب و کارها، ثبت نام از متقاضیان دریافت مجوز، راهنمایی و هدایت وی به درگاه تخصصی صادرکننده مجوزو پشتیبانی و پیگیری دریافت مجوز موردنظر متقاضی در زمان اعلام شده و پیگیری قضایی درصورت عدم صدور مجوز بدون دلیل موجه از جمله کارکردهای اصلی درگاه مذکور است.
در این راستا اخیرا جواد موحد- معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران- بازطراحی و پیاده سازی صدور مجوزهای کشور به همراه تولید و تخصیص شناسه یکتای مجوز و نیز طراحی و پیادهسازی صدور مجوزهای اعلانی را از جمله مهمترین اقدامات انجام شده در خصوص درگاه ملی مجوزها عنوان کرد و گفت: در این درگاه که وزارت امور اقتصاد و دارایی بهرهبردار آن است، تا کنون افزون بر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار درخواست مجوز به ثبت رسیده است و نزدیک به چهار هزار و ۴۰۰ مجوز قانونی موجود در کشور را ارائه میدهد.
معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران، سامانه پنجره واحد زمین را از بابت نقشی که در حفاظت از اراضی کشور و صدور مجوزهای زمین محور ایفا میکند، بسیار مورد توجه و حائز اهمیت دانست. طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران، موحد عملکرد این سامانه را به دو زیرسامانه پایش اراضی و درگاه متقاضیان مردمی تقسیم و تصریح کرد: در سامانه پایش اراضی، شاهد انعقاد تفاهمنامهای با ماهواره خیام در سال گذشته با هدف دریافت با کیفیت تصاویر اراضی کشور بودیم. این سامانه با مقایسه قبل و بعد تصاویر ماهوارهای اراضی کشور و پردازش آنها به کمک هوش مصنوعی، قادر است تخلفاتی از جمله تغییر کاربریهای غیرمجاز را شناسایی کند.
گفتنی است چندی پیش اعلام شد که کسب و کارهاباید حداکثر تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ شناسه یکتا دریافت کنند و آنهایی که حداکثر ۲ سال پس از اجرای قانون تسهیل صدور مجوزها، شناسه یکتا نداشته باشند از نظر قانونی، فاقد مجوز هستند. درواقع با هوشمند شدن خدمات دولت، کسبهای که شناسه یکتا نداشته باشند و نامشان در بانک اطلاعات کسبوکار ثبت نباشد، برای دریافت خدمات در ادارههای دولتی و بانکها دچار مشکل میشوند. بنابراین دارندگان مجوزهای کاغذی میتوانند با مراجعه به درگاه ملی مجوزها با ورود سه کد (سریال کارت ملی، شناسه پروانه و کد پستی محل خدمت) به سرعت، رایگان و غیرحضوری شناسه یکتا دریافت کنند.
گروه کسب و کار
افزودن دیدگاه