نقش بنیادین تجربه کارکنان در فعالیت موثر و دقیق کسب و کارها

نقش بنیادین تجربه کارکنان در فعالیت موثر و دقیق کسب و کارها

کسب‌وکارهای نوپا:تجربه کارکنان در فعالیت موثر و دقیق کسب و کارها نقش بنیادین دارد.از این رو موفقیت پایدار در سازمان‌‌‌ها تنها با تدوین استراتژی‌‌‌های کسب‌‌‌ و کار محقق نمی‌‌‌شود، بلکه به‌‌‌طور عمیق‌‌‌تری به کیفیت تجربه کارکنان در طول حضورشان در سازمان برمی‌‌‌گردد.

از لحظه‌‌‌ای که افراد برای مصاحبه دعوت می‌‌‌شوند، تا آخرین روز کاری و خداحافظی با همکاران، سفری است که آنان در مسیر شغلی خود تجربه می‌‌‌کنند و این همان «سفر کارکنان» است؛ سفری با مجموعه‌‌‌ای از لحظات کوچک و بزرگ، که هر یک تاثیری ماندگار بر تجربه و نگرش فرد نسبت به سازمان بر جای می‌‌‌گذارند. اگرچه بخشی از تجربه کارکنان تحت‌‌‌تاثیر ویژگی‌‌‌های شخصیتی و نگرش فردی قرار دارد، اما بیش از همه متاثر از تصمیمات و اقداماتی است که توسط مدیران و تیم منابع انسانی در طول این مسیر طراحی و اجرا می‌‌‌شود. شناخت، طراحی و بهینه‌‌‌سازی این لحظات کلیدی نه‌‌‌ تنها رضایت کارکنان را بالا می‌‌‌برد، بلکه باعث افزایش بهره‌‌‌وری و وفاداری اعضا به سازمان می‌‌‌شود.

فرآیند استخدام، آغاز اعتماد

اولین برداشت‌‌‌‌‌‌ها، عمیق‌‌‌ترین اثرات را دارند. فرآیند استخدام، اولین تماس فرد با سازمان است و شکل‌‌‌گیری تصویر ذهنی اولیه دقیقا در همین مرحله رخ می‌‌‌دهد. روند استخدام ساختاریافته، شفاف، سریع و همراه با ارتباط موثر می‌‌‌تواند بذر اعتماد و انگیزه را در ذهن متقاضیان شغلی بکارد. در مقابل، اجرای روند‌‌‌های استخدامی زمان‌‌‌بر، پیچیده و غیرحرفه‌‌‌ای، از همان ابتدا باعث تجربه احساس ناامیدی و عدم اطمینان به مسیر شغلی می‌‌‌شود. به همین منظور استفاده از فناوری‌‌‌های جذب نیرو، بازخورد سریع و ایجاد تعاملات انسانی با ساختار مشخص، وجهه حرفه‌‌‌ای سازمان را تقویت می‌‌‌کند.

معارفه، ایجاد حس تعلق

فرآیند معارفه (Onboarding)، به منظور آشناسازی نیروهای تازه استخدام شده با فضای سازمان و دیگر اعضا صورت می‌‌‌گیرد. ایجاد تجربه مثبت در این مرحله باعث می‌‌‌شود فرد از انتخاب خود مبنی بر حضور در مجموعه اطمینان یافته و به نوعی حس تعلق نسبت به شغل جدید خود احساس کند. فرآیند معارفه بهترین زمان برای مشخص کردن شرح شغلی و تعیین انتظارات طرفین است. معارفه برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌شده، تضمین‌‌‌کننده‌‌‌ تطابق سریع‌‌‌تر فرد با فرهنگ و اهداف سازمان و همچنین پایه‌‌‌گذار عملکرد موفق او در آینده است.

رویدادهای زندگی، آزمودن همدلی سازمان

زندگی شخصی افراد همواره بر عملکرد شغلی آنان تاثیر می‌‌‌گذارد. رویدادهایی چون ازدواج، تولد فرزند، بیماری یا از دست دادن عزیزان، همگی از لحظاتی هستند که می‌‌‌توانند موقعیتی بالقوه برای سازمان به منظور اثبات حساسیت، آگاهی و همدلی نسبت به پیشامدهای مهم زندگی اعضا ایجاد کنند.

 با برنامه‌‌‌ریزی و در نظر گرفتن رویکردهای مناسب، می‌‌‌توان از چنین لحظاتی بهترین بهره را برد و تاثیری عمیق بر قلب و ذهن کارکنان به جای گذاشت. برای مثال، می‌‌‌توان با تعریف سیاست‌‌‌‌‌‌های حمایتی، مرخصی‌‌‌های خاص، اهدای هدیه‌‌‌ یا ارسال پیام‌‌‌های شخصی در این مواقع، پیام روشنی از احترام و ارزش‌‌‌گذاری را به کارکنان انتقال داد.

یادگیری و رشد، موتور محرک انگیزه

یکی از بزرگ‌‌‌ترین عوامل حفظ انگیزه کارکنان، فراهم بودن فرصت‌‌‌های آموزشی و پیشرفت حرفه‌‌‌ای است. برنامه‌‌‌ریزی برای آموزش، ترسیم روشن مسیر پیشرفت شغلی، ارائه بازخوردهای به‌‌‌موقع و سازنده و فراهم ‌‌‌کردن موقعیت‌‌‌های پیشرفت، همگی نشان‌‌‌دهنده باور مجموعه به رشد کارکنان و قدردانی از عملکرد مثبت آنهاست. سرمایه‌‌‌گذاری در آموزش، تضمین‌‌‌کننده بهره‌‌‌وری نیروی انسانی و حفظ استعدادها در بلندمدت است.

قدردانی و بازخورد، تقویت فرهنگ مشارکت

شناخت تلاش‌‌‌ها و موفقیت‌‌‌های کارکنان یکی از ساده‌‌‌ترین و مؤثرترین روش‌‌‌ها برای تقویت انگیزه است. 

قدردانی به‌‌‌‌‌‌موقع و صادقانه می‌‌‌تواند تاثیر شگرفی بر عملکرد و رضایت شغلی افراد داشته باشد. همچنین دریافت بازخورد حرفه‌‌‌ای و قابل‌‌‌ اجرا باعث می‌‌‌شود افراد همواره در مسیر رشد باقی بمانند، و یا در صورت وجود خطاهای احتمالی، در جهت تغییر و بهبود اقدام کنند.

پایان همکاری، خداحافظی حرفه‌‌‌ای

ترک هر مجموعه‌‌‌ای با اینکه ناخوشایند به نظر می‌‌‌رسد، اگر به درستی مدیریت شود، فرصتی است برای پایانی شایسته و حتی آغازی برای ایجاد رابطه‌‌‌‌‌‌ای بلند مدت و غیررسمی میان کارکنان سابق و سازمان. تدوین مصاحبه خروج، قدردانی از خدمات فرد و حفظ ارتباط در شبکه‌‌‌های حرفه‌‌‌ای، همگی موجب حفظ تصویر مثبت از برند کارفرمایی در ذهن افراد خواهند شد.

فاطمه سرخوش

گروه آموزش

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه