“آژنگ نیوز”:صنعت پوشاک ایران از کسب وکارهای موفق است.در حالی که بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا با سرمایهگذاری مناسب در بخش پوشاک بازارهای هدف را تصاحب کرده و به تولیدکنندگان اصلی پوشاک در جهان بدل شدهاند، قرار است صنعت پوشاک کشورمان با یاری تولیدکنندگان و کارآفرینان توانمند و استفاده از ظرفیت بازار ۸۵ میلیونی نشان بدهد که در تولید پوشاک با کیفیت، سرآمد همه رقبیان است و حرفی برای گفتن دارد.
در حال حاضر پوشاک یکی از پرمصرفترین بازارها را در جهان به خود اختصاص داده و بسیاری از کشورها که اهداف بلندمدت اقتصادی را در دستور کار دارند با سرمایهگذاری مناسب در این بخش، توانستهاند بازارهای خدف را تصاحب کرده و به تولیدکنندگان اصلی صنعت پوشاک در جهان تبدیل شوند.
صنعت پوشاک امروز بیش از هر زمان دیگری به دلیل درآمدزایی و اشتغالزایی بالای خود به شهرت جهانی دست یافته و برای بسیاری از کشورها حائز اهمیت است.چین، هند، بنگلادش و ترکیه در زمره کشورهایی هستند که پوشاک بخش اعظم صادرات آنها به جهان است و به دلیل کیفیت مطلوب تولیدات بسیاری از کشورهای اروپایی مشتریان عمده آنها به شمار میروند.
در همین راستا ایده توانمندسازی صنعت پوشاک از چند ماه قبل و در سفر اردیبهشت ماه احمد میدریـ وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به همدان و شهرستان کبودرآهنگ رقم خورد. وی در همایش “وفاق برای سرمایهگذاری و ایران ماهر” که در کبودرآهنگ برگزار شد، ضمن اشاره به ظرفیتهای منحصر به فرد آن، گفت: این منطقه دارای فرهنگ کار و ابتکار است که در کمتر جایی دیده میشود. هر روستا نمادی از تلاش و سرمایهگذاری در حوزههای مختلف از کشاورزی و تولید انواع پوشاک تا گیاهان دارویی است.

به گفته وی درحال حاضر تولیدکنندگان کوچک در صنایعی مانند پوشاک دچار مشکل هستند و کمبود منابع مالی قدرت چانهزنی تولیدکنندگان را کاهش داده است لذا ما در حال طراحی ساز و کاری با بانکهای رفاه و توسعه هستیم تا تسهیلات لازم را در اختیار آنها قرار بدهیم.
بر همین اساس روز گذشته تفاهمنامه همکاری مشترک میان وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و وزارت امور اقتصاد و دارایی با محوریت بانک تجارت، صندوق ضمانت سرمایهگذاری بخش تعاون و شرکت باروک با هدف اجرای طرح «طاها» و توانمندسازی رسته صنعت پوشاک و حمایت از کارآفرینان این بخش به امضا رسید.
مهمترین شریک راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این طرح را وزارت صنعت، معدن و تجارت و دفتر ویژه پوشاک معاونت صنایع عمومی وزارت صمت،وزارت اقتصاد و دارایی و شبکه بانکی تشکیل میدهند.
هدف اصلی طرح «طاها» که ایده آن در سال گذشته مطرح و پس از جلسات متعدد شورای عالی اشتغال در سال جاری تصویب شد، افزایش بهرهوری و کاهش هزینههای تولید از طریق ایجاد همافزایی میان بنگاههای کوچک توانمند در تولید و بنگاههای بزرگ دارای ظرفیتهای بازاریابی و منابع مالی است.
این اتصال راهبردی علاوه بر تقویت تولید، به تثبیت و توسعه فرصتهای شغلی در صنعت پوشاک کمک میکند و به طور مشخص در رستههای مختلف از جمله صنایع تبدیلی،گیاهان دارویی و پوشاک اجرا خواهد شد.
از جمله دستاوردهای این طرح، فراهم کردن امکان تامین مالی تا سقف ۵۰۰میلیون تومان برای بنگاههای خرد از طریق «برات الکترونیکی» با همکاری بانک تجارت است که به تولیدکنندگان اجازه میدهد هر ۴ ماه یک بار تسویه حساب کرده و از اعتبار مجدد بهرهمند شوند. این طرح به صورت آزمایشی در روستای لتگاه همدان، قطب جوراببافی کشور، اجرا شده و تاکنون بیش از ۱۰۰نفر از تسهیلات آن بهرهمند شدهاند.
وزارت کار با همکاری وزارت صمت و اقتصاد و دارایی درصدد توسعه و تقویت صنعت پوشاک برآمده و توسعه کسب و کارهای خرد و کوچک و خانگی در بخش پوشاک را با هدف ایجاد اشتغال پایدار و کسب درآمد و استقلال مالی خانوارها در دستور کار قرار داده است.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای سیاست خود برای توسعه اشتغال پایدار و توانمندسازی کسبوکارهای خرد، خانگی و صنعتی، تفاهمنامه همکاری سه جانبه را بهمنظور تأمین مالی زنجیرهای، پشتیبانی اعتباری و اجرای عملیات میدانی طراحی و تدوین کرده است.
مرحله نخست این طرح به توانمندسازی رسته صنعت پوشاک در استان همدان اختصاص دارد و با حمایت از کسبوکارهای خرد و خانگی و تولیدکنندگان، از طریق تجمیع منابع و ظرفیتهای طرفهای تفاهمنامه،در راستای تامین مالی،توسعه اشتغال پایدار و متناسب با گروههای هدف با راهبری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرا میشود.
طرح توانمندسازی پوشاک بر ۵ محور اصلی شامل اتصال تولیدکنندگان خرد به شبکه فروش، انسجام بخشی به زنجیره تولید، افزایش درآمد تولیدکنندگان، ایجاد اشتغال پایدار و ارتقای مهارتهای تولیدکنندگان متمرکز است.
در این فرایند تولیدکنندگان خرد پوشاک به شبکههای فروش متصل میشوند تا از طریق ایجاد بستری مناسب به بازارگاهها، شبکههای فروش اینترنتی، صاحبان برند و فروشندگان خرد و عمده پوشاک دسترسی پیدا کنند و بازارهای گستردهتری را در اختیار داشته باشند.در ادامه با تشکیل و ورود تعاونیها یا شبکه های تولید خانگی،از پراکندگی تولیدکنندگان کاهش یافته و محدودیتهای آنها برای خرید مواد اولیه یا اتصال به بازارگاه تقویت میشود.
طبق گفته میدری، وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی، مسئول اشتغال واحدهای خرد و خانگی است و بر اساس مقررات و وظایف تعیینشده، وظیفه دارد از کارگاههای خانگی و خرد و کوچک در حوزه پوشاک حمایت کند تا درآمد و شرایط اقتصادی آنها بهبود یابد.
وزارت کار برای ساماندهی زنجیره تولید و فروش، از نرمافزاری که بانک تجارت با مشارکت بخش خصوصی توسعه داده، بهره گرفته است.در این طرح، تولیدکنندگان خرد و خانگی میتوانند از طریق سامانه بانک تجارت، مواد اولیه مورد نیاز خود را به طور مستقیم از کارخانجات نخ و پارچه خریداری کنند.
صندوق ضمانت سرمایهگذاری بخش تعاون نقش ضامن بازپرداخت را ایفا میکند تا اگر تولیدکننده نتوانست اقساط را پرداخت کند، صندوق پوشش ضمانت تعهد مالی را برعهده گیرد.در نتیجه، فروشندگان مواد اولیه با خطر عدم پرداخت روبهرو نخواهند شد و نرخ تأمین مالی در مقایسه با بازار غیررسمی تا حدودی به نصف کاهش مییابد.در ادامه با تشکیل ساختارهای منسجم مانند تعاونیها یا شبکههای تولید خانگی، پراکندگی تولیدکنندگان کاهش یافته و هماهنگی بین آنها برای خرید مواد اولیه یا اتصال به بازارگاه تقویت میشود.
گروه کسب و کار
افزودن دیدگاه