کسبوکارهای نوپا:خوشههای کسبوکار در اشتغال دارای جایگاه مهم و ویژه ای هستند.به همین جهت خوشهها یا شبکهسازی در کسبوکار با تکمیل زنجیره تولید تا عرضه، منجر به افزایش اشتغال و بهرهوری تولید در کشور خواهد شد؛ به گونهای که اکنون ۱۸۹ خوشه کسبوکار تشکیل شده و ۵۰۵ خوشه دیگر نیز شناسایی شده است.
خوشههای کسبوکار با تکمیل زنجیره فعالیتهای ارزشآفرین از مرحله شکلگیری تا طراحی، تولید، انبار، حمل و نقل، بازاریابی، فروش و مصرف یک کالا یا خدمت، سهم قابل توجهی در اشتغال کشور خواهند داشت.
تشکیل خوشههای کسبوکار در کشورمان دو دهه سابقه دارد، به گونهای که از سال ۱۳۸۵ در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران قرار گرفت؛ در همین راستا توسعه خوشهها در چارچوب سه محور اصلی شناسایی تجمعها و خوشههای کسبوکار، انجام مطالعات امکانسنجی و اجرای پروژه توسعه خوشهای برای خوشههای دارای توجیه صورت گرفت.
خوشههای کسبوکار در هریک از زیربخشهای تولیدی، صنعتی، خدماتی، کشاورزی، هنری و صنایع دستی فعال است که با این تنوع رشتهای و گرایشی زمینه فعالیت بیشتر را برای فعالان و صنعتگران اقتصادی فراهم کرده است.
این خوشهها برای بنگاههای خرد، متوسط و بزرگ که میزان اشتغال در آنها از ۱۰ تا ۱۵۰ نفر است، اجرایی میشود و در قالب انجمن، تعاونی، کنسرسیوم، شرکت سهامی و سایر موارد به دنبال ارزش افزوده برای اعضای خوشهها و تقویت بنیه اقتصادی در کشور است.
اهمیت توسعه خوشههای کسبوکار به قدری زیاد است که برای تقویت این خوشهها، ردیف بودجه ملی نیز در نظر گرفته شده است که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی اختصاص مییابد.
برای توسعه خوشهها فرآیندی از جمله مطالعه شناختی، اعتمادسازی، تدوین سند برنامه عمل، پیادهسازی و خروج عامل توسعه صورت میگیرد که همه این بخشها به یکدیگر متصل بوده و منجر به افزایش بازدهی تولید تا عرضه کالاها در قالب خوشهها میشود.
گروه کسب وکار
افزودن دیدگاه