بازار سرمایه شناخت دقیق از فناوری ندارد

بازار سرمایه شناخت دقیق از فناوری ندارد

کسب‌وکارهای نوپا:بازار سرمایه شناخت دقیق از فناوری ندارد .این موضوع در رویداد «نبض توسعه‌» که انجمن تجارت الکترونیک تهران برگزار شد مطرح گردید.این همایش با موضوع تامین مالی پلتفرم‌های آنلاین پنل «نقش بازار سرمایه در تامین مالی زیست‌بوم دانش‌بنیان» برگزار شد. موضوع این پنل یکی از اتفاقات مهم این روزهای اکوسیستم استارتاپی کشور بود چراکه گفته می‌شود در سال ۱۴۰۴ راه ورود کسب‌وکارهای این حوزه به بازار سرمایه هموار می‌شود.

یکی از شرکت‌هایی که محمود گودرزی، مدیرعامل بورس تهران، از ورودش به بورس پس از سال‌ها تلاش خبر می‌دهد، دیجی‌کالا است که گودرزی می‌گوید:

دیجی‌کالا دی‌ماه ۱۴۰۳ در بازار سرمایه پذیرفته شده و در حال حاضر هیچ مشکلی برای ورود به بورس ندارد. اخیرا فقط چالش قیمت‌گذاری برای دیجی‌کالا پیش آمده بود که الان تا حد زیادی حل شده و این شرکت امسال به بازار سرمایه وارد می‌شود.

– محمود گودرزی، مدیرعامل بورس تهران

شرکت‌های فناور با سرمایه بالای ۱۰۰ میلیارد تومان در بورس تهران پذیرش می‌شوند

مدیرعامل بورس تهران هم‌چنین از پذیرش شرکت گرین‌وب در بورس خبر داد. گودرزی در ادامه هم توضیح داد که راهبرد بورس تهران رفتن به سمت ورود شرکت‌های اقتصاد دیجیتال به این بازار است. در همین راستا، ما شرکت‌های فناور را که بالای ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه داشته باشد را پذیرش می‌کنیم.

با این حال، گودرزی این توضیح را هم اضافه می‌کند که بازار سرمایه از لحاظ تفکری هنوز آماده حضور شرکت‌های فناور نیست چون سرمایه‌گذارهای این بازار با ادبیات و مقتضیات این نوع شرکت‌های فناور آشنا نیستند.

سعید محمدی، مدیرعامل گروه دیجی‌کالا، هم در این پنل به همین ناشناخته بودن حوزه اقتصاد دیجیتال در بازارهای سرمایه اشاره می‌کند و تفاوت‌های شرکت‌های سنتی و شرکت‌های فناور را توضیح می‌دهد:

شرکت‌های سنتی عموما گذشته‌نگر هستند و مبتنی بر شاخص‌های مالی و نسبت‌های مالی ارزش‌گذاری شده و چشم‌اندازهایشان تعیین می‌شود، در مورد شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال هرچند صورت‌هاس مالی بررسی می‌شود و مهم است اما چشم‌اندازهای دیگری هم در تعیین جایگاه و ارزش امروز آن‌ها مطرح می‌شود. این کسب‌وکارها به جای نگاه به گذشته به آینده شرکت و میزان سوددهی در سال‌های بعد توجه می‌کند تا ارزش امروز شرکت را تشخیص بدهد. در پلتفرم‌های مبتنی بر فناوری نگاه روی کیفیت کسب‌وکار و سرمایه‌های امروز است نه تجربه و سابقه سال‌های گذشته.

– سعید محمدی، مدیرعامل گروه دیجی‌کالا

نیازمند تغییر در نگاه سنتی موجود در بازار سرمایه هستیم

مدیرعامل گروه دیجی‌کالا معتقد است که «تحلیل‌گران بازار سرمایه باید نگاه‌شان به کسب‌وکارها و شرکت‌های فناور را تغییر دهند. با IPO شرکت‌ها در بازار سرمایه و برگزاری همین بحث‌ها و پنل‌ها این نگاه به‌مرور تغییر می‌کند و شرکت‌های مبتنی بر فناوری هم دیده می‌شوند.»

او در پایان هم آرزو کرد که نسل و قشر جدیدی از سرمایه‌گذارهای بورسی شکل بگیرد که پول‌هایشان را در حوزه فناوری که ارزش‌آفرین است سرمایه‌گذاری کنند.

گزارش از:هانیه کلهر

گروه کسب وکار

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه